Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xabet
Ute och körde igår, gjorde en kraftig högersväng och det blinkade till i färddatorn i en sekund. Hann inte se texten så jag svängde kraftigt igen. Då såg jag "lågt oljetryck".

Kollade direkt oljestickan och nivån var på spetsen.. Var inte längesen jag kollade nivån och då var den ok, men det hjälper ju inte nu.

I alla fall, nu efter att ha läst runt på nätet så verkar det som att motorn är dödsdömd i och med att lampan tändes.

Jag har tänkt plocka ner oljetråget men frågan är; kommer jag att kunna se/känna ifall vevlagren eller vevaxeln är skadade?

Har tömt ut den olja som fanns kvar och det rann ut en hel del så helt tomt har det inte varit.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Varför skulle den vara dödsdömd?
Jag fick alltid hälla på en halvliter precis innan service varje år på min V70N ca 2000 mil körning /år och lampan tändes.
Samma sak för min far och några till som jag talat med.

/M
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Vad är det för bil?
Har inte alla P2-modeller nivåvakt?
Min larmar ganska exakt när nivån är på min-markeringen på stickan, alltså ganska långt kvar till spetsen.
av Xabet
Der man får fram på sökningar om "lågt oljetryck" och "kört med låg oljenivå" är att vevlagren slits ut på nolltid och vevaxeln skadas och sen fortsätter det så med kommentarer som byt motor osv.

Jag tror också att det är lugnt men vill ha lite inputs och åsikter vad man gör i såna här lägen!

Det är en V70 2.5t årsmodell 2004. Ingen nivåvakt vad jag vet?
av Xabet
På framsida blocket har jag en sensor, ungefär vid röret till oljestickan. Men det är väl tryckgivaren vad jag förstått.
Just på tråget hittar jag ingen sensor. Oljefilter och oljekylare samt en bult till ett fäste för en bränsleledning är det som finns att skruva loss.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Tror bara R hade nivåvakt?

Oavsett. Har den bara blinkat till har du inte "kört med lågt oljetryck". Enda du behöver ta med dig är att bilen uppenbarligen drar lite olja och att du behöver kolla nivån oftare.
Användarvisningsbild
av frasse4
Nej min 2.5T -05 hade nivåvakt. Brukade komma upp nån månad innan service. Den varnade dock ganska tidigt ca 2-3 mm från MIN på stickan.
Stefans 968

Startmotorn har visat lite tecken på slitage[…]

Har bromsskivor från Brembo på bå[…]

Bensinpriser v2

ok, för att vara ecakt, 139,96 toppade oljan[…]

Man har hört talas om hur dyrt det kan bli v[…]