Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av III
Det är bilens modellbeteckning. Den heter så. Har inget med bränsle att göra. Många bilar har lite mera kryptiska namn än det som vanligtvis används. Min v60 är Volvo av typen F med handelsbetäckning V60. Som någon skrev så hette förra generationens S60 R+S60. Som exempel.
Ok men varför i min besiktning protokoll står det vid miljökontrol "bensin/etanol värde inom parentes ?nåt sånt..
På alla sidor där jag kunde skriva in reg nummer så står det bensin..
Bara på besiktas protokol hittade jag den här f och bensin/etanol vid miljökontrol..
av III
Det ör säkert ett standard-protokoll, ett för bensin och eller etanoldrift och ett för diesel.
Kolla i dina registeringsuppgifter, där står det typ på en rad och handelsbetäckning på en. Dunkande ju roa dig med att kolla på några andra också, om du hittar regnummer på blocket eller på någon parkering, då ser du att även V70 har någon bokstav
har redan spenderat gårdagen med att kolla allt...nån har sagt att det är bara t4 som har gjorts till som etanol bil och heter då t4f...så ..
du har säkert rätt ... det är bara protokolet som säger f ingen annanstans står det... och så den j vla miljökontroll .... ska köra till besikta o fråga
tack så jättemycket till svaret ...
Bara som en liten förklaring: Eftersom dom FlexiFuel-bilar som tillverkades var gjorda för att kunna gå på enbart bensin eller en valfri blandning med etanol ända upp till 85% etanol, så är det samma utsläppskrav på "F"-bilar och "Inte F-bilar". När bilbesiktningen mäter avgaserna vet dom ju inte vad det är i tanken. Därför är kravet detsamma på bensin och etanolbilar.

Lite överkurs: Det är skillnaden på den koldioxid som motorn släpper ut. Om den kommer från etanol så är det en etanol som är framställd ur växtriket. Koldioxiden går tillbaka till växterna som suger i sig den i den så kallade Fotosyntesen. Googla på detta. Det skulle bli för långt att beskriva det här.
Koldioxiden från bensin (och diesel och naturgas) är fossil. Det var många hundra miljoner år sedan den var nyttig för växter, men den lagrades i underjorden. När den släpps ut från avgaserna i dag är den enbart skadlig för jordens atmosfär. Och det i sin tur ställer till med en massa annat elände.

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]