Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Norris
När jag har tvättat bilen, så efter en stund så får jag abs fel eller antisladd ur fuktion. Låter bilen stå en natt så har felet försvunnit. kommer tillbaka vid nästa tvätt....
av MickeM
Om du också motortvättar med annat än lätt fuktad svamp/trasa så slutar du med det från och med NU!
Innan du pajar nått för gott.

Om det är efter "vanlig" biltvätt så kan du ha läck på en kontakt eller kabel till en ABS sensor.
Men lite märkligt att det inte uppstår under färd kraftigt regn isf.

Har du en årsmodell 2005 eller tidig 2006 skulle det kanske kunna läcka ner på CEM enheten om man spolar rikligt med vatten ner i torkardiket på förarsidan.
Då är det snart godnatt med mer saker permanent. Förbättrade luckor är nog monterat i de flesta, men man ska akta sig lite för detta ändå.
Dvs inte spola hejvillt där.
Användarvisningsbild
av Norris
Åkte och besiktade bilen igår. Gick igenom utan anmärkning. Backade ut bilen från hallen, då tändes abs lampan igen :P Misstänker att det kan vara nån kabel till givarna som är dålig. Felet kom också när jag hissade bilen för att byta till sommardäck. När man hissar så borde ju kabeln sträckas ut också

Hej. Nu har jag haft tillfälle att göra […]

Stefans 968

Startmotorn har visat lite tecken på slitage[…]

Har bromsskivor från Brembo på bå[…]

Bensinpriser v2

ok, för att vara ecakt, 139,96 toppade oljan[…]