Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev:Nej, jag ansåg inte att frågan var tröttande, men som dina frågor var formulerade slog det mig plötsligt att det lät som om du aldrig sett motorn ens. Vilket förvånade mig storligen, med tanke på att du umgicks med tanken på att ge dig på att skruva på den. Därför undrade jag om något hindrade dig från att titta efter själv?
För att jag, eller någon annan, ska kunna ge relevanta svar är det också viktigt att man har fått någorlunda kläm på vilken nivå frågeställaren befinner sig på. Det finns ju de som kan skruva ner hela bilen i beståndsdelar, och faktiskt få ihop den igen, och de som inte vet hur man får upp huven, mest för att det inte skulle säga dem något även om de kunde titta under huven. Och så alla där emellan, som de flesta av oss här är.

Jag förstår, Perssson. Är lite frustrerad för att det inte existerar någon reparationshandbok för P3 bensinfemmor; däremot för dieselfemmor. Du hänvisade till din dieselfemma, men vete f-n om det är relevant, då jag tror de skiljer sig åt ganska mycket. Efter att ha förstört en hel del plastdetaljer, skruvar, delar, verktyg mm samt begått en och annan onödig och felaktig demontering i min ynglingstid, har jag vis av kostsamma erfarenheter en gång för alla bestämt mig att följa arbetsbeskrivningar i hopp om att undvika fallgropar samt intjäna tid genom att hålla mig till instruktioner. Som redan konstaterat finns inga reparationsböcker för P3 bensinfemmor. Som sagt, har fått svar från ett engelskspråkigt forum som jag ämnar publicera i relevant tråd. Tänkte förs översätta till svenska, men det tar evigheter, så forumet får hålla till godo med engelska.
Har inte använt bilen sedan augusti men tänkte fixa det rasslande ljudet vid kallstart en gång för alla.

Då jag är tämligen säker på att det rasslande ljudet vid uppstart kommer från området där startmotorn sitter, demonterade jag startmotorn, plockade isär den, rengjorde och smorde samtliga mekaniska delar. Skruvade ihop den och körde den i bänk. Allt verkade fungera som sig bör, dock kvarstod det rasslande ljudet vid uppstart när jag startade bilen efter återmonteringen av startmotorn. Se och hör bild- respektive ljudfil nedan:

(1) Startmotor körs i bänk:

(2) Rasslande oljud vid start av motor:

Kan startmotorn vara orsaken trots att den verka fungera felfritt i bänk? Om det inte är startmotorn, vad kan det då vara som orskar det rasslande oljudet?

Någon som har någon idé. Förslag mottages tacksamt.
Uppvärmda vindrutespolare.

Munstyckena på min XC70 var elvärmda me[…]

Initialt mjukvarubekymmer med laddningen men gener[…]

Har testat att byta stol, fungerar inte heller

Tack till er som åtminstone varit i nä[…]