Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har hänt 2 ggr på en vecka. Kopplingspedalen fastnar nästan i botten. Är bara att dra upp den igen med handen så är allt som vanligt.

Har vid bägge tillfällena sett lite läckage på marken under motorn. Är inte vatten och inte motorolja så gissar att det är bromsvätska.

Tänkte lägga mig under ngn dag för att se om jag kan hitta ngt läckage någonstans.

Ngn som har en ide var jag skall börja leta? Att pedalen inte går upp som den skall borde vara en ledtråd.
Slavcylindern till kopplingen.
Sannolikt!
Kolla om det försvinner/försvunnit bromsvätska.

Sitter inne mellan motor och låda.
Urtrampningslager och Slavcylindern är en enhet.

Du har iofs ett plaströr precis där hydrualledningen till kopplingen går in.
Kolla så inte den läcker.

Annars har du ett kopplingsbyte i din nära framtid.

Det är bara solfjädern till kopplingen som pressar upp kopplingspedalen.
Försvinner bromsvätska, så finns inte tillräckligt mycket för att pressa upp pedalen igen.

Försvinner ingen bromsvätska alls, och läckaget under motorn är något annat, så är det huvudcylindern till kopplingen.
Dvs uppe vid pedalen.
Var precis ute och kollade och nivån med bromsvätska ligger lite ovanför mitt emellan min o max.

Om det är slavcylindern som läcker, kommer det ut mellan låda o motorn isåfall?

"Du har iofs ett plaströr precis där hydrualledningen till kopplingen går in."
Du menar att det sitter ett plaströr mot växellådan? Är det här plaströret sista delen av hydraulledningen eller är det ngt annat?
Hittar inte riktigt det här plaströret.

Hur som helst, lyser jag ner ovanifrån på växellåda/motor ser jag inget läckage. Däremot underifrån så finns det.
Verkar komma ut från dräneringshålet och gissar att det är slavcylindern eller anslutningen till den som inte är som det skall och växellådan måste bort :(
koppling1.JPG
koppling1.JPG (123.81 KiB) Visad 16066 gånger
Koppling2.JPG
Koppling2.JPG (105.87 KiB) Visad 16066 gånger
Du har ett plaströr med luftnippeln för kopplingen på framsidan en bit mer på sprängkåpan.
Det kan läcka i anslutningen utåt eller Innåt, eller vara spräckt, men med tanke på stället det läcker, gissar jag på slavcylindern/Urtrampningslagret.
Om det inte läcker mot insidan.....

Vart köpte du delarna, och vad var det för tillverkare?
ja, du har en luftnippel för kopplingen.
Den sitter på nämnda plaströr.
Det plaströret ansluter mot slavcylindern, och kan läcka ibland.
Kl 9 på sprängkåpan mot kylaren, vinklat åt förarsidan....

Hej. Nu har jag haft tillfälle att göra […]

Stefans 968

Startmotorn har visat lite tecken på slitage[…]

Har bromsskivor från Brembo på bå[…]

Bensinpriser v2

ok, för att vara ecakt, 139,96 toppade oljan[…]