Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kleppan
#1256857
Tjabba forumvänner.

Jag vet inte om batteriet är kasst eller om bilen tjuvar ström.

Detta har hänt: Bilen startar inte (kör ganska sällan med bilen) efter att den stått någon vecka. Sätter batteriet på laddning. Dagen efter startar bilen och går som en klocka. Bokar tid för besiktning. Bilen står 3 dagar, ska åka iväg, död!

Laddar batteriet igen några dagar senare. Ett dygn ca, kopplar bort laddaren. Sedan står batteriet löst i garaget en dryg vecka (ej påkopplat) , ska koppla i det i bilen, den är på gränsen till tom, bilen startar inte, bara klickar.
Laddar upp det igen igår ca 12 timmar. Mäter batteriet direkt efter jag plockat av laddaren. 13,33V. Åker till jobbet kommer hem nu 8 tim senare och mäter igen. 10,38V.

Det där måste ju vara batteriet som e kass, eller? 3 volt kan väl inte bara försvinna sådär?
av Rådlös
#1256863
Det framgår tydligt att ditt batteri är slut. Om du vill känna dig säker och av den anledningen köpa ett nytt, så kan man mäta batteriet med en batteritestare. Det är ett lite speciellt instrument som berättar om batteriets verkliga status. (Som inte är detsamma som att mäta med en multimeter)
Lite bra att veta: Ett batteri mår bäst av att ständigt vara så fulladdat det bara kan efter omständigheterna. Ett batteri som blir urladdat eller dåligt laddat bryts ner ganska snart. Livslängden förkortas markant.
Även om ett batteri är uppladdat vecka XX och därefter inte används efter t.ex 3 veckor (motioneras med ny laddning) blir urladdat av sig själv. Alla batterier har en egen "inbyggd självurladdning". Hur stor den självurladdningen är beror på batteriets status.
av MickeM
#1256881
Det försvann ju ström med det urplockat.
Då är bilen friskförklarad, även om en viss förbrukning finns med batteriet inkopplat.
Speciellt med larm aktiverat. Då kan tre - fyra veckor vara gränsfall utan några fel.

Men smutsiga batterier kan också ladda ur sig.
Smutsen leder en krypström mellan polerna.
Tar man en multimeter och mäter mellan en batteripol och den andra ner i smutsen NÄRA den andra polen visar den isf några volt.
Då ska batteriet göras rent.

Men i trådskaparens fall är batteriet sannolikt kass.
av Kleppan
#1256995
Tack för hjälpen! Blev att köpa nytt batteri idag. Får vi se om det hjälper. Säljaren på batterilagret var 99% säker att en cell gått i stöpet.

Tack för infon :) Ja detta verkar ju vara ett[…]

Volvo Assistans - och sedan?

Åldersgränsen är borttagen: Volvo[…]

Volvo XC70 - 2012 (AC problem)

Troligen reglerventilen, prova att knacka på[…]

Ser man möjligen en spricka i nedersta lö[…]