Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Motorerna är mekaniskt likadana. Det som skiljer är mjukvaran, som gör att D5 får högre turbotryck och därmed högre effekt. Om du köper Polestar till D4 så får du samma effekt som en D5 har som standard. Polestar till D5 ger lite till. För att behålla skillnaden för dem som betalat mer för en D5. :-D

(Jag hade själv en D5 utan Polestar. Den effekten (215 hk) räcker för mig. )
Lite märkligt att de anger att D4 skulle ha högre turbotryck än D5. Känns som att det borde vara tvärtom. Rent körmässigt är det framförallt effektuttaget över 3000 r/min som skiljer modellerna åt. De svagare (än D5) är mer "andtrutna", så de tappar krafigt på högre varv.
Det kan ju faktiskt vara så att D4 har högre laddtryck, men bara på lägre varv. Däremot håller D5 kvar laddtrycket på högre varvtal, för att behålla vridmomentet högre upp. Något som automatiskt ger en högre toppeffekt.

Polestar slutade visa vridmoments- och effektkurvor när motorerna redan från fabrik var så optimerade att Polestartillägget knappt gjorde någon skillnad längre. Men jag har sparat en sån, för D5 (215 hk). Kurva Här syns tydligt att en D5, med Polestar, ligger på minst 400 Nm mellan 1200 och 4000 r/min. De "fattigare kusinerna" ligger ungefär lika högt, men inte över ett lika brett varvtalsområde.
apersson850 skrev: mån 25 jun 2018, 10:50 Lite märkligt att de anger att D4 skulle ha högre turbotryck än D5. Känns som att det borde vara tvärtom. Rent körmässigt är det framförallt effektuttaget över 3000 r/min som skiljer modellerna åt. De svagare (än D5) är mer "andtrutna", så de tappar krafigt på högre varv.
Det kan ju faktiskt vara så att D4 har högre laddtryck, men bara på lägre varv. Däremot håller D5 kvar laddtrycket på högre varvtal, för att behålla vridmomentet högre upp. Något som automatiskt ger en högre toppeffekt.

Polestar slutade visa vridmoments- och effektkurvor när motorerna redan från fabrik var så optimerade att Polestartillägget knappt gjorde någon skillnad längre. Men jag har sparat en sån, för D5 (215 hk). Kurva Här syns tydligt att en D5, med Polestar, ligger på minst 400 Nm mellan 1200 och 4000 r/min. De "fattigare kusinerna" ligger ungefär lika högt, men inte över ett lika brett varvtalsområde.
Ja jag fick också först känslan av att de vänt på siffrorna på laddtrycket. Men sen tänkte jag att det kanske är så att turbotrycket är högre på D4 AWD men att det inte håller i lika länge, därav den andtrutna känslan? Turbotrycket är därmed nedskruvat på D5 för att hålla i större intervall. Bara spekulationer dock...

Jag ska titta på en D4 AWD imorgon. Får se hur den känns jämfört med min D5 AWD 185 HP jag har idag.
Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]

webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]