Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Glömde att skriva tidigare att när jag skruvade av oljelocket när motorn var igång så var det som att öppna en champagne flaska, dvs ett enastående övertryck..
Minuskabeln har vart av under hela operationen, motorn går fint och jämt tills oljelampan tänds...
Gjorde även ren mina VVT'er, blåste dom med CRC brake clean och tryckluft..
Och ja, menar den oranga motorlampan som nu har slocknat...
vibbe skrev:Glömde att skriva tidigare att när jag skruvade av oljelocket när motorn var igång så var det som att öppna en champagne flaska, dvs ett enastående övertryck..
Minuskabeln har vart av under hela operationen, motorn går fint och jämt tills oljelampan tänds...
Glömde att skriva tidigare att när jag skruvade av oljelocket när motorn var igång så var det som att öppna en champagne flaska, dvs ett enastående övertryck..
Det är en 2,5T -04, det är viktigt med centiliterna...
2,4T och 2,5T är samma motor i grunden. Dvs ingen cc skillnad.
Det är annat externt och kanske mjukvarumässigt som skiljer.

Men om oljetycket försvinner efter att motorn gått en stund, så tyder det ju på att silen beckar igen.
Troligen iaf.

MickeM skrev: Är det hydrauliska lyftare på 2,4T my04?
Alla 5cyl har det inte.
(Alltså om ljudet var lyftare med oljebrist, eller nått)
Nej, det försvann redan runt -99 när VVT kom.

Sent from my LG-D802 using Tapatalk

Hej hej...

Ny dag och nya tag, har fått tillbaka livslusten efter en godnatts sömn...
Nej, bytte inte oljan, tänkte varmköra motorn lite innan oljebytet..
Det ramlade in lite sot och diverse avlagringar under rengöringsfasen..

Men vilken funktion har den lilla slangen som går från termostatlocket och till insuget ??
Och denna banjoskruv som sitter ansluten till toppens högra sida ?? Går det kylvatten genom insuget ??
Tycker tanken är lite väl befängd..
vibbe skrev: sön 17 jun 2018, 09:47 Hej hej...

Ny dag och nya tag, har fått tillbaka livslusten efter en godnatts sömn...
Nej, bytte inte oljan, tänkte varmköra motorn lite innan oljebytet..
Det ramlade in lite sot och diverse avlagringar under rengöringsfasen..

Men vilken funktion har den lilla slangen som går från termostatlocket och till insuget ??
Och denna banjoskruv som sitter ansluten till toppens högra sida ?? Går det kylvatten genom insuget ??
Tycker tanken är lite väl befängd..
Det går kylvatten I en slang ihop med slangen för luft bak till bredvid turbon. Tror det är för att den inte ska frysa.
Här finns en ganska bra beskrivning över funktionen:
https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... hp?t=60728
Jag använde buntband modell grövre och gasväv från apotekete för att få med så ycket gojs som möjligt. Ska nog ta lös oljetråget och rengöra där med nu till vintern.
Min oljefälla var full i senapsfärgar vatten/olje/äckel blandning och hålet nedåt var helt tätt och fullt med svart gegga.
Ett sidospår i debatten.
Longlife oljan bör bytas efter ca 1500 mil helst en gång om året. Kostnad ca 1 kr mil på en verkstad.
Inte som som Volvo rekommenderar, 3 000 mil innan oljebyte och filter. Skapar problem.
Mindre problem för ägaren och nästa ägare vid tätare oljebyten.
Banjoanslutningen under insuget med den tunna slangen kan sätta igen sig. Kolla det.

Lennart
Hallojjjj...

Oljwtrycket är nu på plats men herre min skapare så jävligt det såg ut i silen, tråget och insidan av motorn...
Ett tag visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta..
Skrapade och sprutade avfettning i motorn, tråget och silen, tvättade sedan med högtrycken, dock ej i motorn..

Skulle uppskatta mängden koks, klumpar (??!!??) och gegga till ca 3 kaffemuggar...
Men nu är det rent, ny olja men det förvånade mig att det inte var någon packning mellan tråg och motor..
Jag tog lite bilder som jag lägger upp vid ett senare tillfälle..
Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder s[…]

GUIDE: Byte centrallåsmotor

Tack för en bra guide, var inga stora bekymme[…]

Stefans 968

I detta fallet är det faktiskt solenoiden som[…]

Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]