Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av swefjun
jag har ett stort problem med min 945 GLE 91a med en B230 FB. den blir orkeslös när man varrvar 3600-4000 rpm det känns som den motarbetar sig på nogot vis!har bytt tändstift och fördelarlock rotor o tändkablar, har testat att löna en luftmassemätaren av grannen.har oxå bytt soppa filltret, har kollat att soppa pummparn surrar!så nu hoppas jag på att det finns någon som kan hjälpa mig!!!!
Senast redigerad av 2 swefjun, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av igelkottar
Du kan kolla svänghjulsgivaren, den sitter i ovankant på
spränkåpan mellan motor och växellådan precis framför torpedplåten.

Det är 10mm nyckel som passar. ;-)
av mpnax
Hej swefjun.
Jag har samma problem med min 945 -92, orkeslös på högre varvtal men drar mycket bensin.
Jag har bytt tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor, luftfilter, soppafilter, tändmodul, tändbox, insprutbox och kontrolerat tändning, kamläge, fyrgasmätning, bränsletryck, lmm, kompresion.
Har även kollat om den tar tjyvluft med hjälp av startgas.
Mitt nästa steg nu blir att kolla tempgivaren som är till styrenheten.
Om du hittar vad det beror på, på din bil så skriv gärna det.
Jag har precis köpt min volvo, jag letade efter en skapligt stor kombi och valde volvo för att det är ju så lite problem med dem.........
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Felkoder? Klicka på: Manual för instruktioner.
av Loblin
Jag vet inte om de hjälper just er men vi hade ett liknande problem på vår 745 -88 hemma förra året. Det började med att den va orkeslös under vissa perioder för att sedan gå "bra" en stund igen. Ju mer man gasade ju sämre gick bilen! Till slut blev de så illa att den knappt gick att köra...30-mopederna va snabbare! Felet visade sig va att katalysatorn rasat och täppt igen avgassystemet :shock:

Som sagt bara en tanke...behöver ju inte alls va de felet på era bilar!
av swefjun
har nu bytt vevaxellägesgivaren mot en beg från skroten och jag har kollat fel koderna och den sa 1-1-1 och 1-1-1 allså inga fel !!!tillbaka på tack för alla förslag !!!hoppas på mer förslag!!!! :roll:
av mpnax
Nu har jag mätt upp tempgivaren till styrenheterna och lamdasonden, dem verkar okey.
Har dessutom gjort rent alla kontaktdon med rengörinssprej från ELFA och sedan haft på kontaktvårdsfett på dessa.
Nästa grej på listan blir att kolla katen.
Har inte några felkoder, och har aldrig haft några.
av dalldall
kolla kamläget en gång till! gjorde precis vid en 940 som var fruktansvärt trött, kammen stod en kugg fel. kolla annars bränsletrycket, volvo är inte mycket bättre än andra bilar när det gäller insprutproblem! däremot finns det ingen bil som håller rent mekaniskt lika länge som en gammal volvo, och är lika billig att reparera!
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Jag säger som Sparkz...

1. Felsökning.
2. Reparation.
Bensinpriser v2

oljepriset är och förblir alltid volatil[…]

Går det att lägga till nya nycklar med […]

Stefans 968

En PCCM beställd. Bild.jpeg

Batterifråga?

Det batteriet du köper annorstädes f&oum[…]