Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av haglöf
Är det någon som monterat R-strålkastare på V70/S60 05?

Hjälpte en bekant att göra det igår. Kontaktstycken och allt passar ju rakt imellan. Men éfter vi var klara sent igår kväll provkörde vi och ljuset stod väldigt lågt. Nu har han visserligen inte kört i mörker på ett tag så felet kanske redan funnits? Någon som har erfarenhet av detta?

/Danne
av Nordan
Jaså dom ljusen passar på den faceliftade V70n. Var det xenon på bilen innan ni bytte oxå? Xenonljusen är ju lite kända för att stå lågt. Jag har justerat upp mina och nu är det bättre.
av haglöf
Japp det var xenon tidigare på kärran. Trots att vi justerade ljusen max stod de fortfarande lågt.

Är det någon som monterat 05 xenon på en äldre bil då?
av andezon
om man montera xenonjlus måste man kallibrera ljuset med hjälp av vida eller vadis...
Användarvisningsbild
av ER
andezon skrev:om man montera xenonjlus måste man kallibrera ljuset med hjälp av vida eller vadis...
Hur menar du? För att kalibrera (höjden)behöver man ljusinställningsapparat, Lampfelet kan bara åtgärdas på bilar av samma årsmodell som redan har xenon, dvs -02 och nyare via Vadis/Vida om man vill men är inte nödvändigt. Lampfelet kan åtgärdas utan Vida/Vadis med mycket enkla medel, ett borrhål i shunten är allt som behövs och funkar klockrent, finns nu ytterligare en metod framtagen som är bättre än borrmetoden då man inte förstör ledningsbanan i shunten.
av haglöf
-andezon

Lägesgivaren ÄR kalibrerat med VIDA... på plantgolv med 75kg förare i passagerarstolen. Det borde väl inte skilja mellan ljusen? Jag menar samma kontaktstycken, inga felmeddelanden och ljusen står någon cm för lågt? Kan lägesgivaren balla ur?

-ER

Man kalibrerar lägesgivaren på de bilar med xenon som standard sedan kollar man med ljusinställnings apparat och finjusterar på lyktan vi behov.
Det är inget "LAMPFEL" på bilen eftersom den hade Xenon standard.

För att få bort felmeddelande på en 02 med eftermonterade xenon finns det inget annat sätt än att mixtra med shunten.

Ja ok om du känner någon i Göteborg som kan ändra bilens spec. och sedan eftermontera lägesgivare inklusive kablage.
Användarvisningsbild
av ER
haglöf skrev:-andezon

Lägesgivaren ÄR kalibrerat med VIDA... på plantgolv med 75kg förare i passagerarstolen. Det borde väl inte skilja mellan ljusen? Jag menar samma kontaktstycken, inga felmeddelanden och ljusen står någon cm för lågt? Kan lägesgivaren balla ur?

-ER

Man kalibrerar lägesgivaren på de bilar med xenon som standard sedan kollar man med ljusinställnings apparat och finjusterar på lyktan vi behov.
Det är inget "LAMPFEL" på bilen eftersom den hade Xenon standard.

För att få bort felmeddelande på en 02 med eftermonterade xenon finns det inget annat sätt än att mixtra med shunten.

Ja ok om du känner någon i Göteborg som kan ändra bilens spec. och sedan eftermontera lägesgivare inklusive kablage.
Ok, det var givarkalibreringen som krävde Vadis/Vida, då hänger jag med.

Har det lite oljigt i området runt en sensor[…]

Acproblem Volvo 940 -98

Om det finns gas kvar kan man "tvångs[…]

Jag har exakt samma fel på min 945 -98. Tror[…]

Smörjde aldrig upp frambromsarna när som[…]