Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
Släp på elbilar är ingen höjdare.
Dels drar det redigt mycket mer energi vilket kräver ett antal fler stopp. Dessutom kan du inte fulladda vid varje stopp. Plus det faktum att du måste komma åt rumpan på exempelvis Tesla för att ladda den så antingen fulparkera upp alla laddplatser eller häkta av släpet vareviga gång, och hitta plats för det dessutom.

Och några 2 kr/mil blir det definitivt inte på en Tesla som exempel.
Bara merkostnaden är ju hiskeligt stor!
Sedan kan det bli problem även på kortare resor beroende på batteristorlek, och det är ju inte försvarbart att ha monsterpacken som skall klara jäkligt långt bara för att man oftast inte kör så långt.
I dag drog vi cirkus 13 mil enkel och sedan 13 mil hem igen. Ingen laddmöjlighet vid målet, och att stanna för att hitta specifik laddplats som orkar trycka i rimligt på vägen var inte att tänka på under de förutsättningar vi hade. Så vi hade varit tvungna att klara av Minimum 26 mil (plus eventuella förseningar, som dagen innan då samma sträcka tog en halvtimme längre på grund av köer, felkörningar e.t.c.).
0,54 (nästan 0,53 men den steg till 0,54 när vi vittjade postlådan =) drog bilen i dag kan tilläggas, en V90 D4 AWD.

Så elbilar fyller si funktion men innebär fortfarande en hel del begränsningar, särskilt då det är klent med standard för snabbladdning och att det saknas på så viktiga platser som parkeringsgarage.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Att ladda vid en snabbladdare kostar 4 - 5 kr/kWh. Om bilen förbrukar 2kW/mil så blir det inte billigare med el. :-/
Nä tacka vet jag bensin, eller diesel. Jag väntar på att vätgasbilarna kommer ner i pris, för då kan det bli något för mig.
Användarvisningsbild
av joel80
2.50-5kr/kwh på snabbladdare beroende på avtal. Finns i och för sig fast abonnemang också om man nästan bara laddar på snabbladdare.

För Tesla blir det inte en krona/kwh om man har en Model S eller X. Det ingick fri livstids laddning i priset av bilen.
Jag pratade alltså om milkostnaden för bränsle. En Tesla S/X däremot spar man inga pengar med i första taget då största milkostnaden bör vara värdetapp. (även om de procentuellt tappar värde betydligt lpngsammare än t.ex en dieselbil.)

Xanthopteryx
Släp/husvagn med elbil är en riktig höjdare! Att ha det vridmoment man har från en elmotor när man kör släp eller husvagn är en väldigt trevlig upplevelse. T.o.m med Volvons svaga elmotor är det en fröjd!
Men klart det drar mer! Enda elbilen idag som det funkar vettigt på är en Model X.. Då har man ca 20-25 mils räckvidd med husvagn beroende på modell/batteristorlek. Det kommer såklart bli vanligare med andra elbilar med krok också. För mig skulle 20 mil räcka fint. Sällan vi kör över 40 mil per dagstripp med vagn, och det blir minst 2 pauser på en sån resa. Och en elbil skulle hinna ladda upp rätt bra på den tid det tar att rasta hela familjen.

Tesla har börjat göra laddplatserna lite mer lik pumpstationer. Alltså att du kan köra in och ingenom stationen så du slipper koppla loss släpet/vagnen.
På andra laddplatser än Teslas är det inte speciellt smidigt löst än.

26 mil tycker jag nog är ett rimligt krav på en elbil för att det ska vara intressant. En av orsakerna att jag själv inte riktigt fastnat för Ioniq är att räckvidden bara blir kring 20 mil i motorvägsfart.. Ett par mindre på vinter. Men det börjar komma fler som klarar länge nu. Leaf fixar drygt 30mil.. Fast har inte helt sett tester med motorvägskörning i skaplig fart hela vägen där... Så ser den siffran som lite flytande.

Håller med om att bland de elbilar som går att få tag på idag behöver man göra vissa kompromisser om man inte vill slanta rejält med pengar. Men för varje år som går blir kompromisserna färre och färre, och idag är t.ex kostnaden för många elbilar mindre än motsvarande diesel/bensinbil sett till 3-årigt ägande och körande. Så såg det inte ut för bara några år sen.
av Xanthopteryx
En som testat, och 20 mil ja, men då är det med nästan noll marginal.
https://bensmann.no/towing-caravan-tesla-model-x-europe
Kan ta som exempel resan vi gjorde nyligen, utan husvagn dock, men där man vill stanna som människa (trevlig rastplats), där finns noll och intet ström.
Ca 48 mil totalt.
Utan vagn behöver man ladda minst en gång, men även där passar det dåligt med var man stannar och pausar och äter.
Vi gjorde av med ganska precis 25 liter diesel på den sträckan, 2.180 kg tunga med fyrhjulsdrift och automat.

Så, elbilen är fantastiskt bra på jobbpendling men längre sträckor kan det innebära svårigheter. Skulle man hitta på tankning medelst batteribyte på fem minuter så är det i stort sett löst!
Ett annat problem sommartid är att det lätt blir fullt vid laddarna, när alla turisten attackerar.
Att köra omkring med extrem överkapacitet i batterierna är varken ekonomiskt eller miljömässigt smart.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag skulle säga att gör egen del vore det löst om det kom upp fler laddplatser på just sånna rastplatser du snackar om. Som det är nu skulle vi få stanna och ta rast typ på Max eller nått.. Barnen skulle väl gilla det men helst skulle jag nog vilja kunna stanna på.

När man väl stannar på sånna ställen, oavsett om det är max eller annan rastplats, tar det ju alltid lite tid innan man är klar, så batteribyte på 5 min skulle inte behövas.

20mil är som du skriver i mesta lager med den 90D dom använde.. Med största batteriet har du lite mer marginal.
av Malmstroem
Fundera på om hur det kommer se ut på laddplatserna när det nu blir fler elbilar. Tidvis kommer det mycket stor sannolikhet att ta rätt lång tid innan du kommer fram till laddstolpen och får börja ladda under de tider som många förflyttar sig.

Elbilar kommer att komma. Redan nu är de relevanta som andrabil eller för de som har körmönster där de passar -- och som är villiga att leva med vissa besvärligheter för att köra "miljövänligt". Som enda alternativ tar det hyfsat länge innan elbilar fungerar för alla. Batterierna måste bli större och snabbare att ladda först.
Användarvisningsbild
av joel80
För det vanliga pendlandet blir det för många (De som kan ladda under natten eller där man jobbar) enklare med elbil. Man behöver aldrig åka iväg för att ladda...
Men i alla fall till en början finns det viss oro att det t.ex vid högtrafikhelger blir som du skriver, alltså köer vid laddplatser. Tror man behöver tänka lite mer som Tesla där att man bygger laddplatser med betydligt fler "stall". Nu har de som inte är Teslas ofta bara en eller två laddare. Framöver kommer det vara allt för lite, speciellt vid sånna högtryck.
Användarvisningsbild
av Fisch
Det var ju en liten vagn norrmannen hade. 520 är väl en långfärdsvagn eller för två, inget annat.

Hur långt kommer en X med en 763 2500kg på kroken vore mer intressant.
Användarvisningsbild
av joel80
Vikten har mindre betydelse än vad den har för CD-värde.
Och en "normal" vagn skulle jag inte säga vägen 2500kg! Vår vagn som vi kan sova 4-5 pers i har totalvikt på 1250kg.
En helt vanlig Kabe.... dom nya vagnarna väger väl några hundra kg extra i den storleken. En vagn på över 2000kg räcker det inte ens med B96-körkort på många nya bilar.
Användarvisningsbild
av Fisch
Möjligtvis på en helt horisontell motorväg. Åtminstone jag åker även uppför när jag drar husvagn.

Att en 2500kg vagn är normalt påstår jag inte heller. Däremot är jag personligen intresserad av detta då just jag råkar ha en sådan. Vad har körkortet med saken att göra förstår jag inte. Varken dieselbil eller elbil drar väl inte mindre för att föraren har en viss körkortskombination.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 21

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]

Jag har hittat i USA och på Skandix. Men fin[…]

Den modellen av Brink-drag fanns utan låsnin[…]