Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
MickeM skrev:Ajdå.
Då hade du annat fel från början.
+1mm börjar dom spöka. Först vid värme/varm motor.

AC-kopplingen får inte smygdra!!!
Då har du för dåligt spel. Du bränner den kopplingen ganska snabbt.

Visst kan du bygla lågtrycksvakten och se om den slår till, (= kylmediebrist) och även tvångsköra magnetkopplingen från reläplatsen. (Trasigt relä, magnetspole eller kontaktproblem)
Men annars är felkoder ett naturligt nästa steg nu.
Var och hur. Är det skiss på reläet är det en lätt mach.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

av m2c
Jag har hört talas om de som haft för litet spel. Som du har nu, enligt dem så kommer kopplingen att slita ned sig som den ska efter ett tag.
Användarvisningsbild
av GLIZ
m2c skrev:Jag har hört talas om de som haft för litet spel. Som du har nu, enligt dem så kommer kopplingen att slita ned sig som den ska efter ett tag.
Spelet är så lite för litet att det är precis när motorn är kall.

av m2c
Om jag var du skulle jag börja med att läsa ut felkoder med autocom/delphi eller vida. Bägge finns billiga på aliexpress. Delphi är lättast att installera. Det finns också folk på detta forum som hjälper till med felkodsläsning för typ en vetelängd.

Om inga felkoder finns, så blir det till att gå in i datalistorna och kolla givarna. (Finns i delphi om man klickar på symbolen med en verkstadslyft, där kan man sedan gå in i AC och välja datalistor) kolla så alla givare visar rimliga värden. Dvs inte utetemperatur -40 eller något. Har för mig att det finns ett värde för om den ska slå igång AC pumpen också. Funkar allt detta så får du dra ur sladden och mäta på ac pumpen om bilen skickar ström till magneten när ACn ska vara aktiv. Magneten kan ju ha gått sönder, alternativt dålig jordning.
Användarvisningsbild
av GLIZ
m2c skrev:Om jag var du skulle jag börja med att läsa ut felkoder med autocom/delphi eller vida. Bägge finns billiga på aliexpress. Delphi är lättast att installera. Det finns också folk på detta forum som hjälper till med felkodsläsning för typ en vetelängd.

Om inga felkoder finns, så blir det till att gå in i datalistorna och kolla givarna. (Finns i delphi om man klickar på symbolen med en verkstadslyft, där kan man sedan gå in i AC och välja datalistor) kolla så alla givare visar rimliga värden. Dvs inte utetemperatur -40 eller något. Har för mig att det finns ett värde för om den ska slå igång AC pumpen också. Funkar allt detta så får du dra ur sladden och mäta på ac pumpen om bilen skickar ström till magneten när ACn ska vara aktiv. Magneten kan ju ha gått sönder, alternativt dålig jordning.
Tack för tips. Ska kolla på det.

Användarvisningsbild
av GLIZ
GLIZ skrev:
m2c skrev:Om jag var du skulle jag börja med att läsa ut felkoder med autocom/delphi eller vida. Bägge finns billiga på aliexpress. Delphi är lättast att installera. Det finns också folk på detta forum som hjälper till med felkodsläsning för typ en vetelängd.

Tack för tips. Ska kolla på det.

Är det denna?

https://www.wish.com/c/5aa0ca3fd917900315992b91

av m2c
Japp, fördelen med den gentemot Vida är att den dels är mycket lättare att installera. Samt att den funkar på en massa andra bilmärken också. Praktiskt om någon kompis bil krånglar. Typ släcka airbaglampor eller se vilken ABS givare det är som krånglar.
av m2c
Vanligtvis finns där en eller flera brickor och man tar bort en. Alternativt slipar ner en lite.
Har dock hört talas om bilar helt utan bricka. Då får man slipa ner axeln lite.

..Ja 90% ned är ju busenkelt att uppnå[…]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 li[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockhol[…]

Tankade blankdiesel i grannbyn som har höjt m[…]