Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bjorklund21
Tja. Var på besiktningen idag och fick nedslag på handbromsen vänster. Hade isär allt på båda sidorna och allt såg fint ut provade att spänna vid spaken och det tar jättelite. Den håller knappt bilen i minsta backe och om jag lägger i D så börjar bilen rulla med handbromsen fullt åtdragen. Vad göra? Tacksam för svar!
Det gäller en v70n

En sak till, när jag spänner vajern vid spaken så har jag aldrig provat att dra efter att det börjar ta emot? Tänker att vajern kanske går av? Är det menningen att man ska fortsätta att skruva efter att det börjar ta emot och finns det en chans att man spänner så mycket att vajern går av?
av MickeM
Det enda du "justerar" inne vid spaken är virens sträckning.
Dvs hur tidigt den ska ta.
Drar du inte spaken i botten hjälper det inte ett smack att vrida där mera.
Det kommer bromsa lika kass ändå.

Här har jag gjort en instruktion om hur man åtgärdar problemet.
viewtopic.php?f=42&t=129179
av MickeM
Det "kebebpizza" menar med kassa virar, är att dom kan kärva när det blir drag i dom, och gå lätt när motståndet är lätt.

Byta virar är krångligt.

Jag hade helkass handbroms, trots att handbromsbeläggen såg bra ut.
Orginal var dom också. Det var samma nummer på dom som dom nya jag köpte. (Volvo orginal greppar bäst, faktiskt)
Tillsammans med "justrerarna" blir det kalasbroms. Dessutom mycket enklare att få isär om det blir rostkanter i bromstrumman.
(Man släpper justeringen, så glider trumman/skivan av galant) Inget frenetiskt bankande....
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Har själv den justerbara länken / gaffeln på min V70 och skillnaden är stor, det nyper ordentligt även om jag bara drar åt spaken måttligt hårt.
Vajrarna är ett kapitel för sig, är dom aldrig bytta så kärvar dom garanterat.
P062D11

Hejsan, Har följande felcode på min V[…]

Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

V70 MY16 D4 VEA Lämnade in skiten på Vo[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder s[…]

GUIDE: Byte centrallåsmotor

Tack för en bra guide, var inga stora bekymme[…]