Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zane_73
Hej.
Är nybliven s60 ägare och tänkte höra med er om det går att montera in en elstol i efterhand?
Jag har tittat under min stol och dom två kontakterna som krävs saknas, jag tittade även på en polares bil och där fanns kontakterna framdragna fast han inte har elstol.
Och då undrar jag om det kanske är förberett fast kablarna inte är framdragna hela vägen eller om det går att köpa en kabelsatts på bilia?

Vad tror ni?
av nevyn
Jag har inte fått igång min elstol trots att jag har kablarna.. Volvo är tjuriga och vill inte uppdatera bilens konfiguration så jag får inte ner nån mjukvara....
av nevyn
Kan tillägga att de inte nämner det här förrän efter jag har monterat in den nya stolen och sålt den gamla. Dålig stil tycker jag.
av Zane_73
Knepigt, jag pratade med bilia idag och killen sa att det inte behövdes någon särskild mjukvara för att få igång det.

Det finns inte någon kabelsats att köpa, så det verkar lite kört för min del men jag ska lura lite till på det.
Tänkte att man kanske kan plocka nödvändiga kablar från en skrot och koppla in själv
av tompa_73
d e väl bara plus å minus in i stolen väl !?
av Zane_73
näe testade att bara koppla in + - men det fungerar inte.
Det ska in ytterligare fyra trådar i boxen under stolen.
Användarvisningsbild
av v70r awd 04
Zane_73 skrev:näe testade att bara koppla in + - men det fungerar inte.
tror inte det ska vara annat än en eller två plus och en minus du ska ha några kablar som ska lämna stolen också har du tex minne i den så ska det gå kablar till speglarna m.m
av Zane_73
v70r awd 04 skrev:
Zane_73 skrev:näe testade att bara koppla in + - men det fungerar inte.
tror inte det ska vara annat än en eller två plus och en minus du ska ha några kablar som ska lämna stolen också har du tex minne i den så ska det gå kablar till speglarna m.m
sitter 2 plintar under stolen som hör till styrningen, 1 plint för plus/minus och en med fyra klena trådar i.
Tror att 2 av dom är minnet och går från stolen, dom andra två antar jag har med starttillståndet av stolen att göra.
av nevyn
Monterar du in elstol med minne sitter det en styrbox under stolen, denna måste man har mjukvara till. Vilket volvo vägrar släppa till mig. En elstol utan minne bör fungera.
av Zane_73
Det är minne stolen, ska koppla in den å se vad som händer.
Fattar inte varför bilia inte vill progga om din mjukvara.
Byta dragkrok

Antagligen är det lite för stort utkapat[…]

Tja, min kupefläkt och blinkers funkar inte. […]

Måste alltid nolla felkoderne annars vet int[…]