Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Utsläppen av kväveoxider och partiklar från en enda bil kan kosta samhället upp till 190.000 kronor, enligt den här studien.
Att byta ut en miljon dieselbilar till elbilar skulle spara 4,2 miljarder kronor i hälsorelaterade kostnader.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... n-elbilar/

Det jag varit inne på lite tidigare. Bränsleskatten betalar troligen inte ens för de samhällsskador utsläppen orsakar. :/
Men positivt att det då troligen inte blir ett stort hål att fylla när skatteintäkterna minskar, för förhoppningsvis stämmer studien något så när mindre samhällskostnader p.g.a hälsoproblem hos innevånarna får ner vårdkostnader och sjukskrivningskostnader. :)
Användarvisningsbild
av mvos
Derank skrev: lör 09 jun 2018, 11:55 Hallå! Hur gjorde ts?

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
Det blev en D4 Polestar igen.
Ska hänta ut den nu på tisdag. Gick väldigt fort. :-)
Användarvisningsbild
av SvenB
mvos skrev: lör 09 jun 2018, 14:29 Det blev en D4 Polestar igen.
Att du bara VÅGADE :-o
Användarvisningsbild
av Dex
mvos skrev:
Derank skrev: lör 09 jun 2018, 11:55 Hallå! Hur gjorde ts?

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
Det blev en D4 Polestar igen.
Smart val enligt min mening.
Jag hade gjort detsamma.
Grattis till din nya bil. :-)
Användarvisningsbild
av SvenB
Ja, det måste man. Lägger mitt inlägg i denna tråd, eftersom det verkligen inte handlar om Dieselbilens snara död. Har varit på en resa som bekräftar detta. Jag och en kompis har varit i Tyskland och hämtat en nyinköpt segelflygtrailer. Efter en relativt lugn start, vaknade vi upp i en liten ort, Sehlendorf/Blekendorf, straxt söder om Puttgarten. (Ingen laddstolpe där inte) :-) . Kockan 07:15 på torsdagmorgonen startade vi söderut för färd till Ebermünde söder om Kassel. Där gick vi en snabbtitt i Spidelbergfabriken, kopplade vagnen och körde, med avbrott för färjan Puttgarten-Rödby (såg ingen laddplats där heller) non stop upptill Södermanland för att vara där 07:00. En tankning på nerväg, och två på uppväg. Vi gjorde alltså 180 mil på 24 timmar. Hur lång tid tror ni, elbilsförespråkare, att resan skulle tagit med en el-bil?
Cobra.JPG
Add description
Cobra.JPG (36.75 KiB) Visad 511 gånger
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
SvenB skrev:Ja, det måste man. Lägger mitt inlägg i denna tråd, eftersom det verkligen inte handlar om Dieselbilens snara död. Har varit på en resa som bekräftar detta. Jag och en kompis har varit i Tyskland och hämtat en nyinköpt segelflygtrailer. Efter en relativt lugn start, vaknade vi upp i en liten ort, Sehlendorf/Blekendorf, straxt söder om Puttgarten. (Ingen laddstolpe där inte) :-) . Kockan 07:15 på torsdagmorgonen startade vi söderut för färd till Ebermünde söder om Kassel. Där gick vi en snabbtitt i Spidelbergfabriken, kopplade vagnen och körde, med avbrott för färjan Puttgarten-Rödby (såg ingen laddplats där heller) non stop upptill Södermanland för att vara där 07:00. En tankning på nerväg, och två på uppväg. Vi gjorde alltså 180 mil på 24 timmar. Hur lång tid tror ni, elbilsförespråkare, att resan skulle tagit med en el-bil?
Cobra.JPG
Ja jag säger då det. Att ni bara vågar. 180 mil på 24 timmar. :-)
Användarvisningsbild
av SvenB
Ja, inte hade det varit möjligt med en el-bil. :-)
Användarvisningsbild
av joel80
En dagsetapp på 130mil verkar inte vara några större problem i en Tesla, så att klara din tripp på 24h skulle säkert gå bra det också.
Snabbladdning finns bl.a i närheten av Puttgarden. (i t.ex Heiligenhafen) Bara för att ni inte ser laddplatserna betyder inte att dom inte finns.

Att ha med sig vagn på en sån tripp skulle nog göra att man inte orkade med 180mil under ett dygn. Själv har jag maxat runt 100-110 mil på en dag med fossilbränsle och tycker det är jobbigt nog.

Gissar att ni gjorde några stopp för mat under resan? Man blir än så länge inte lika fri med exakt var man gör matpaus med elbil, i allafall om man vill spara tid och kunna ladda under tiden man ändå gör paus, men om man väl kan anpassa det lite är det inte så lång extratid i laddning utöver det det handlar om för en sån resa.
Nu snackar jag Tesla och kommande Nissan Leaf och Hyundai Kona som har räckvidd på minst 30-40 mil.
Äldre små elbilar gör man inte de resorna i om man inte är väldigt envis och har gott om tid.

Edit:
Hittade en som körde 280 mil varav 140mil med släp med sin Tesla Model X.
Resan enkel väg tar ca 16h enligt Google Maps, om man alltså kör helt utan paus. På väg ner tog det 18h. Jämförbart med vad man skulle köra med bensin/diesel.
Hemresan däremot med släpet tog 23h. Vet inte hur många timmar man skulle få lägga på för att man körde saktare med fossilbränsle, men den resan skulle nog gå att få ner ett par timmar med fossilbränsle.

Sen är ju frågan om det är just sånna resor man ska basera hela sitt bilägande på.
Att man då också betalar runt kanske 10kr milen för soppa på alla årets resor istället för ca 2kr/mil bara för att slippa dom extra timmarna... Kan man ju fundera på om det kommer vara värt det.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 0&p=206877

• 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 21
Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]