Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av karnaa
Hej
Befinner mig på semester i utlandet och sitter och funderar på en sak.
Om jag skall bogsera annan bil med min xc70 my16 med delbart drag, sitter det även uttag för bogserögla baktill eller måste man göra en ögla på bogserlinan och fästa i dragkroken?
av Cox
Alltså om du skall bogsera en annan bil med din bil, använder du naturligtvis din dragkrok, det sitter en lucka för ändamålet i din kofångare om du väljer den varianten men det rekommenderar jag dig inte att göra. Det är bättre att släpa andra bilar med dragkroken.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Du har en lucka där du skruvar fast bogseröglan, över höger utblås:
XC70 MY16.JPG
XC70 MY16.JPG (60.61 KiB) Visad 1473 gånger
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är väl en baggis att göra en ögla på linan? Hur skulle du annars fått fast den i dragöglan, om du skulle använt den istället, menar du?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag gör alltid en pålstek på linan när jag bogserar. Oavsett hur hårt msn har ryckt och slitigt så lossar man knopen med bara fingrarna på 2 sekunder.

Bild
av karnaa
apersson850 skrev: fre 08 jun 2018, 23:17 Det är väl en baggis att göra en ögla på linan? Hur skulle du annars fått fast den i dragöglan, om du skulle använt den istället, menar du?
Har man en sådan här lina så är det ganska bökigt
Bild

Man får väl helt enkelt ej ha en elastisk så funkar det ju lättare att göra en ögla.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag är ganska säker på att det är tomt bakom den luckan om man har krok...
Användarvisningsbild
av frasse4

karnaa skrev:
Har man en sådan här lina så är det ganska bökigt
Bild

Man får väl helt enkelt ej ha en elastisk så funkar det ju lättare att göra en ögla.
Det är ju bara att lägga linan runt kroken och haka i sig själv, du behöver ju inte göra nån ögla. Så fort du börjar dra drar lglan åt sig så den kan inte hoppa av.

Användarvisningsbild
av fjohan82
MartinS skrev: lör 09 jun 2018, 07:30 Jag är ganska säker på att det är tomt bakom den luckan om man har krok...
Ja, öglan ligger ju i bagaget. Fabriken vet oftast inte om hur ägaren har tänkt sig med krok eller ej...

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]