Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av razorfish
AWD är lite som mobiltelefoner var på 90-talet; svårt att motivera vad du ska ha en till men när du väl har en vill du aldrig mer vara utan. AC och automatlåda är två andra bra exempel. Det fanns en tid i mitt liv innan jag hade AWD, och sen en efter...
Användarvisningsbild
av Volvovovvevilla
Tråden tog fart på alla 4a ser jag 😀
Nu är det beställt en D4 Aut FWD innan 1/7

Framkomligheten har aldrig varit ett problem för mig med rätt däck.
Men som jag förstått fungerar Haldex med att den är FWD tills det börjar spinna.
Säkerheten har inget med hur många hjul som driver och som sagt tagit mig fram mot målet har jag alltid gjort.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Volvovovvevilla skrev: fre 08 jun 2018, 08:00 Tråden tog fart på alla 4a ser jag 😀

Men som jag förstått fungerar Haldex med att den är FWD tills det börjar spinna.
Säkerheten har inget med hur många hjul som driver och som sagt tagit mig fram mot målet har jag alltid gjort.
Grattis! :party:
Tänk bara på att den ska registreras hos hos Transportstyrelsen via din Volvo-ÅF innan 1/7 för att inte nya skatten ska gälla, det handlar inte om beställningsdag.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Absolut slår ESP awd med hästlängder när det gäller säkerhet. Inget tvivel om det.
Sen pratar vi nog om samma sak med med olika synvinklar. Friktion är det man vill uppnå och det kan awd hjälpa till med. Jag menar inte att man ska gasa som värsta driftingkungen och ligga på sladd. Utan sk stödgas gör att bilen kan skicka kraft till flera hjul och på så sätt behålla friktionen.

I filmen från Top gear är det ganska höga hastigheter och där hade det såklart varit oerhört klurigt att reda ut alla moment, men det finns ju olika grader i helvetet också. 😀
Jag har flera gånger lyckats undvika att kasa fel i tex en 90 graders korsning genom att gasa.
av Xanthopteryx
Volvovovvevilla skrev:Tråden tog fart på alla 4a ser jag 😀

Det beror på =)
På di nye bilarna, som 90, så lär det vara som så att från stillastående är den alltid fyrhjulsdriven. Sedan släpper den på det om behovet inte finns. När du kör normalt är den typ 95% framhjulsdriven och så anpassar den efter behov.

Här en filmsnutt från ett test i vintras. Löjligt brant backe (och trång, med stenar och skit på sidorna!). Testar olika scenarior med mera gas eller smygande gas, e.t.c. Välpolerat efter att vi kört där ett antal gånger =) (snubben som skottade och sandade längre ner på vägen måtte undrat vad vi sysslade med).

viewtopic.php?f=79&t=137313&start=40#p1247881
av Lövet
Efter 1/7 så är det läge att fundera på riktigt om man behöver AWD eller ej. Tidigare har ju skatten även på AWD varit rimlig men nu hamnar man ju på 7-8 tusen för en AWD bil i 3 år och 15 tusen extra i skatt kan man ha roligare för.
av Malmstroem
Nu är vi inne på huvudorsaken att jag såg till att få en ny AWD innan 1/7...

Jag vill gärna ha en bil med AWD. :-)
av Mumsmums
Jag är uppvuxen i Västerbottens fjällvärld och kan väl ärligt säga att det är sällan man BEHÖVER awd. Det gick för det mesta utmärkt att ta sig fram med både BMW 2002 (troligen bland det sämsta men roligaste man kan köra på vinterväglag) och Volvo 240. Men nog är det djäkligt gott med awd!!
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Mumsmums skrev: fre 08 jun 2018, 16:29 Jag är uppvuxen i Västerbottens fjällvärld och kan väl ärligt säga att det är sällan man BEHÖVER awd. Det gick för det mesta utmärkt att ta sig fram med både BMW 2002 (troligen bland det sämsta men roligaste man kan köra på vinterväglag) och Volvo 240. Men nog är det djäkligt gott med awd!!
De allra flesta bilarna rullar å andra sidan runt i de tre större städerna en stor del av sina liv. Obefintligt behov av awd alltså om man inte bor som Löwet. Jag har provat att bo snarlikt och jag fick lägga mycket tid på att skotta jämfört med de som hade awd :-P
Motorhaveri s60 2.4T

Enda sättet att få svar är nog att[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]