Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
#125323
Hej,

Har ett skumt startproblem på en 940 91:a med B230F motor.
Den visar inga felkoder på diagnosen varken på insprutning eller tändningsidan.
Gnista finns alltid när man kör runt startmotorn. Bränslepumparna verka gå som dom ska.

Så kommer det skumma:
Med testpinnen i uttag 2 kan man aktivera olika ventiler (insprutning, kallstart, tomgång osv) för att se om de aktiveras, det funkar ok.
Om man därefter kör startmotorn så vips, startar motor och verkar gå perfekt, jämn tomgång, varvar upp osv.
Stannar man då motor och föröker starta igen så tänder den inte.
Kör man då testproceduren igen så startar den!!!!!

Nån som vet eller har nån bra ide`

/Jörgen Malmö
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#125327
Jag misstänker relät som sitter på expansionskärlet (där man fyller kylarvätska).
av SteffeB
#125328
Jocke S. skrev:Jag misstänker relät som sitter på expansionskärlet (där man fyller kylarvätska).
Låter som det ja, du kan bygla i reläkontakten eller ta bort kåpan på relät och se till att det är kontakt.
Man borde ha ett byglat kontaktstycke i handskfacket :oops: när man har råkat ut för detta 2 ggr.
Användarvisningsbild
av js1
#125366
Okej,

Ska kolla det imorgon.
(Det är inte min bil så jag kan inte kolla det direkt)

Vad har reläet för funktion?

/Jörgen
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#125380
js1 skrev:Okej,

Ska kolla det imorgon.
(Det är inte min bil så jag kan inte kolla det direkt)

Vad har reläet för funktion?

/Jörgen
Funktionen är att ge spridarna batterispänning då tändningen är på. Spridarna styrs sedan genom att dom jordas genom styrenheten.
Användarvisningsbild
av js1
#125528
Nej, inte reläet.
Det är spänning fram till spridarna.
Har även kollat tempgivarna, värdena verkar ok ca 4500ohm vid 20°C.
Startade motorn i testprogramet och lät den bli varm. Stängde av och försökte starta normalt när den blivit varm, men den vill inte starta annat om man är i testprogramet, jävligt skumt.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#125533
Byt tempgivaren!!!

Din givare inbillar systemet att motorn är 35-40 grader KALL... :???:

Vid +20 grader, skall resistansen ligga runt 2200 ohm.
Användarvisningsbild
av js1
#125544
Okej,

När motorn gått en stund och tempmätaren börjat gå upp, kollade jag resistansen igen som då sjunkit till ca 900ohm.
Vad ska den ligga på vid varm motor?

/Jörgen
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#125547
js1 skrev:Okej,

När motorn gått en stund och tempmätaren börjat gå upp, kollade jag resistansen igen som då sjunkit till ca 900ohm.
Vad ska den ligga på vid varm motor?

/Jörgen
Cirkus 42 grader = runt 900 ohm.

Ca. 90 grader = runt 240 ohm.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#125555
Och mät på rätt sätt, mellan ett stift i taget och jord. Det är två tempgivare i en, båda ska visa samma. Mäter du mellan stiften har du båda motstånden i serie och får dubbelt så högt värde.
Säkrast att tillägga att det här gäller LH 2.4, på LH2.2 är det ett motstånd mellan stiften, ingen kontakt med jord:
Bild
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, […]

Den som löser livslängdsproblemet hos […]

V60 sliter däck bak

Gör du det själv så enklast och bi[…]

Kopplingspedal knarrar

Ja, smörjt lite upptill vid pedalen gjorde ja[…]