Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas80
Hejsan.
Jag har länge varit intresserad av en v60 och hittade denna:
http://www.blocket.se/vi/75316502.htm

Jag har sökt runt lite allmänt om biogas, och varit inne och pratat lite med en säljare på Brandt angående detta. Säljaren rekommenderade detta forum så här är jag.

Det jag undrar över är vad nackdelarna, och självklart även fördelarna, rent tekniskt kan vara inom de närmsta, säg 10 åren med en biogas-bil?

Mer frågor kan säkert komma framöver men jag uppskattar allt Ni har att komma med!
Användarvisningsbild
av sbf
Jag kör biogas sedan en tid tillbaka och delar gärna med mig av min upplevelse. Vissa punkter är baserade på min högst personliga upplevelse och andra punkter är baserade på vad jag har läst mig till som allmänt intresserad person.

Fördelar:
- Kul med något nytt att lära sig,
- Miljövänligt sägs det (även om du får betala extra för helt fossilfritt bränsle vid pumpen, som dessutom inte finns överallt, vanligaste är att du får 50-70% biogas och resten fossil naturgas),
- Lokalproducerat bränsle (särskilt om man väljer Biogas 100 vid pumpen och alltså bara får biogas),
- Antalet tankstationer ökar i landet,
- Hyfsad förbrukning vid lugn landsvägskörning, du ser min snittförbrukning nedan (betänk att vi betalar runt 18-19 kr/kg för gas för tillfället),
- Låg skatt (för tillfället iaf, vem vet vad politikerna hittar på som måste ändras igen med kort varsel, vem vet när subventionerna på bränslet dras tillbaka, osv.).

Nackdelar:
- Rysligt dyr gas i Sverige jämfört med stora delar av Europa, när jag var i Norge tidigare i år tankade jag billigast på den norska sidan,
- Två bränslesystem, alltså fler dyra komponenter som förr eller senare går sönder och måste bytas,
- Och när de väl går sönder blir det så dyrt att laga att man får vitt hår när man läser offerten från Volvo (om man inte hittar en vänlig själ som kan hjälpa en för en något lindrigare summa),
- Andra reservdelar kan vara special för biogasmodeller vilket gör att det kan vara svårt att hitta reservdelar på eftermarknaden, fräscha delar på bilskrotar och hiskeligt dyrt med nytt (exempel är avgassystemet på V70N som ser annorlunda ut på biogasmodellerna och det går inte att köpa hos någon av de större aktörerna som Mekonomen eller Autoexperten, eller online hos t.ex. Reservdelar24, utan man får nöja sig med enstaka halvrostigt på skroten i andra änden av landet, eller dyrt nytt hos Volvo),
- Begränsad livslängd på gastankarna, vilka kommer att kosta stora belopp att byta när det väl är dags (20 år om jag inte minns helt fel),
- Åtminstone V70N är ganska "törstig" i stadskörning, uppåt 10-11 Kg per 100 km med min bil (betänk att vi betalar runt 18-19 kr/kg för gas för tillfället),
- Osäker framtid beträffande vilka regler som kommer gälla, dels besiktningsregler och dels skatteregler,
- Låg konkurrens mellan producenter och operatörer (ingen större prispress),
- Brist på tankstationer utanför tätort (även om de definitivt blir fler),
- På mindre orter kan det helt enkelt vara slut på fordonsgas (hände mig i Karlstad senast jag var på långresa),
- Potentiellt lägre andrahandsvärde.

Kommer säkert på något mer när jag har funderat en stund. :)
Användarvisningsbild
av AndreasThn
Har oxå biogas och är väldigt nöjd med det.
Där jag bor har vi 100% lokalproducerad biogas som kostar 17,25:-/kg (priset är dessutom bara ändrat 1ggn på de snart 3 åren jag kört på biogas)
Tycker inte det är något problem att hitta tankstationer men "fordongas" ligger normalt sett klart över i pris.
Vet inte hur det är i den bilen du tittar på men i min har jag fullstor bensintank plus 17kg gas så räckvidden är det inget fel på (kommit max 40mil på en gastank vid ren landsvägskörning).
Användarvisningsbild
av svergie2
Så egentligen blir det inte billigare att köra på gas? Eller missförstår jag?

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk

av Rådlös
"- Begränsad livslängd på gastankarna, vilka kommer att kosta stora belopp att byta när det väl är dags (20 år om jag inte minns helt fel),"
Det är en kravsituation med detta. Antingen måste du skrota bilen efter 20 år. Eller byta ut tankar och annat i installationen. Du kan också göra om den till en ren bensinbil. Inget av detta får du göra själv. Det får bara utföras av en certifierad verkstad och det är även en hel del byråkrati med det. Dessutom är det inte gratis, tvärtom, det är dyrt. Gör du om den till en bensinbil så krävs det omregistrering och besiktning. Helt säkert är det en kontrollbesiktning också även om du byter tankar och annat i installationen.
Nu har jag inga aktuella siffror, men vid en koll i vintras visade det sig att det finns bara 5 (fem) fordonsgastankstationer norr om Gävle. Och dom som finns, ligger inte i grannkommunen.

Läs mer om detta med 20-årskraven för gasbilar på Trafikverkets sida.
Användarvisningsbild
av sbf
Rådlös skrev:"- Begränsad livslängd på gastankarna, vilka kommer att kosta stora belopp att byta när det väl är dags (20 år om jag inte minns helt fel),"
Det är en kravsituation med detta. Antingen måste du skrota bilen efter 20 år. Eller byta ut tankar och annat i installationen. Du kan också göra om den till en ren bensinbil. Inget av detta får du göra själv. Det får bara utföras av en certifierad verkstad och det är även en hel del byråkrati med det. Dessutom är det inte gratis, tvärtom, det är dyrt. Gör du om den till en bensinbil så krävs det omregistrering och besiktning. Helt säkert är det en kontrollbesiktning också även om du byter tankar och annat i installationen.
Nu har jag inga aktuella siffror, men vid en koll i vintras visade det sig att det finns bara 5 (fem) fordonsgastankstationer norr om Gävle. Och dom som finns, ligger inte i grannkommunen.

Läs mer om detta med 20-årskraven för gasbilar på Trafikverkets sida.
👍
Användarvisningsbild
av sbf
svergie2 skrev:Så egentligen blir det inte billigare att köra på gas? Eller missförstår jag?

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Möjligen marginellt, än så länge är skattesubventionerna ganska attraktiva. Min upplevelse från Stockholmsregionen är att gaspriset följer bensinpriset parallellt.
Användarvisningsbild
av sbf
AndreasThn skrev:Får det till runt 8,5:-/mil vid blandadkörning vilket måste vara billigare.

Vad som händer när bilen är 20-år känns ganska långt bort.
Aktuella (2018-06-07) prisuppgifter från t.ex. eon.se:
STOCKHOLMS OCH UPPSALA LÄN
Pris för Biogas Bas just nu**
18,89 kr/kg

ÖVRIGA LANDET
Pris för Biogas Bas just nu**
19,19 kr/kg

Aktuell (2018-06-07) prisuppgift från fordonsgas.se:
20,55 kr/kilo

Sedan kan det naturligtvis finnas anomalier runt om i landet som har erbjudanden eller lägre priser som norm, men jag kan inte uttala mig om hur vanligt eller ovanligt det är, det finns inte i Stockholmsområdet/Mälardalen vad jag har observerat.

Jag betalar just nu i snitt ca 12:30 per mil för Biogas bas med min bil på OKQ8 som är min enda rimligt lokala tankstation för CNG (min poäng är: vad som är blandad körning varierar från brukare till brukare, bil till bil, från område till område). Ett tips är att du, TS, kollar runt lite på dina lokala tankstationer och jämför priser på egen hand för att få en rättvis bild av vad det skulle kosta dig att köra med biogas, med din körstil, hur mycket landsväg du kör och hur mycket du kör i stan.

Angående 20 år bort eller inte, trådskaparen var intresserad av problem som kan uppstå långsiktigt inom ca 10 år samt "uppskattar allt Ni har att komma med", jag inser att 20 år inte är samma som 10 år, men det är ingen skada skedd i att vara ärlig med vad som kan hända med bilen även senare och ryms definitivt under "allt Ni har att komma med". T.ex. gastrycksregulator och stegmotor kan potentiellt bli mycket kostsamma reparationer inom 10 år, läs mer på https://www.forumgas.se/forum/. Dessutom kan 20-årsproblematiken påverka andrahandsvärdet på bilen, och det drabbar i så fall TS betydligt tidigare.

Jag är varken säljare eller miljöpartist och har inget egenintresse i TS bilaffär och jag har inget att vinna i att dölja eller överspela potentiella problem, jag anser att TS frågeställningar förtjänar åtminstone viss objektivitet. Kontentan kvarstår, oavsett förbrukning, oavsett ålder, alla bilar har komponenter som förr eller senare går sönder, med en Bi-Fuel ökar du antalet relativt dyra komponenter som förr eller senare går sönder.

Från början lite så, men man v&au[…]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)