Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Vid beställning av V90 noterade jag att D3 på 150 hk har fått högre förbrukings- och utsläppsvärden än D4 och jag undrar vad detta kan komma sig. Har det med WLTP eller något liknande? Och vad är i såna fall sanningen - är D4an snålare än D3an eller är värdena helt enkelt baserade på olika körcykler?

Volvo V90 D3 aut / man:

Bränsleförbrukning l/100km
5,1 / 4,8 (B-klassade däck)
5,1 / 4,9 (C-klassade däck)

CO2 g/km
133 / 127 (B-klassade däck)
135 / 129 (C-klassade däck)

Volvo V90 D4 aut / man:

Bränsleförbrukning l/100km
4,8 / 4,6 (B-klassade däck)
4,9 / 4,7 (C-klassade däck)

CO2 g/km
127 / 121 (B-klassade däck)
129 / 124 (C-klassade däck)

Har någon här koll på det här med B-/C-klassade däck förresten - hur vet man vilket däck man får levererat på bilen från fabrik?

Tack för mig :)
Själv tror jag att, då det fanns ett reachable goal för att miljöklassa V90 med den sex växlade automaten, så gjorde man det.

Sex stegade har förmodligen, en aning mindre friktionsförluster, iom den mindre komplicerad uppbyggnad jmf med 8-stegade lådan.

Nu finns väl inga uppnåeliga miljöbilsklassningar kvar för V90.
Senast redigerad av 2 HitTheRoadJack, redigerad totalt 0 gång.
Blackbird1100xx skrev:
Maqqann skrev:Ja D3 har sexstegrad medan D8 har åtta, men gör det sådan skillnad? Har båda motorerna ad-blue?
From MY19 har ju även D3 8-stegad automat
Okej, det hade jag missat.

Tapatalking with Samsung S8

HitTheRoadJack skrev:Själv tror jag att, då det fanns ett reachable goal för att miljöklassa V90 med den sex växlade automaten, så gjorde man det.

Sex stegade har förmodligen, en aning mindre friktionsförluster, iom den mindre komplicerad uppbyggnad jmf med 8-stegade lådan.

Nu finns väl inga uppnåeliga miljöbilsklassningar kvar för V90.
Blackbird1100xx skrev:From MY19 har ju även D3 8-stegad automat
Precis, båda motorerna har idag den 8-stegade lådan och det kan ju faktiskt vara så att den 6-stegade var mer effektiv för D3-motorn.
Det känns ju dock ändå generellt sett konstigt att den mindre motorn skulle vara "mindre ekonomisk och mindre miljövänlig" än den större, vilket inledningsvis fick mig att tro att uppgifterna är felaktiga. Men det kan ju rentav vara så att den mindre motorn får jobba hårdare i det tunga chassit, vad vet jag...

För en privatkund kan det ju ändå finnas en funktion i att spara 20 000 kr på att ta den mindre motorn, men för tjänstebilskunder blir kostnadsskillnaden så liten att D4an vinner på alla punkter med nuvarande spec...
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]