Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Det finns ett speciellt "Volvofel" som du bör kolla upp på ett eller annat sätt: Låskistorna. Dom brukar krångla efter ungefär 10 000 mil. (Jag har fått byta 2 stycken i min -08) Pressa säljaren, fråga om låskistorna krånglar. Svarar han NEJ! så får du vara beredd på att dom kommer att göra det. Svarar han att en eller flera är bytta för X månader sedan så är läget lite mer OK. Speciellt om han kan visa kvitto eller faktura på det. Då håller dom nog 10 000 mil till.
Byte av en låskista kostar i runda tal 3000 kr på verkstad.
En annan viktig punkt är multiremmen. På flera motormodeller finns det naturligtvis en körsträcka när den skall bytas. Men det finns en annan "riktpunkt" för multiremmen. Den skall bytas före max 10 år! Även om du inte har kommit upp i maximala körsträckan ännu. Har du ett spekulationsobjekt som är äldre, så kolla upp att multiremmen är utbytt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Såvitt jag vet är det P2:orna, alltså de som kallas V70N, årsmodellerna 2000-2007, som har två temperaturgivare i drift samtidigt. Den ena till visningen i DIM, den andra för styrningen av diverse andra system. Båda sitter under varsin backspegel.
Men V70II, årsmodellerna 2008-2016, har bara en givare, i förardörrens spegel, vars information delas till alla inblandade system.
Det verkar så, med utgångspunkt från elscheman, i alla fall.

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]