NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jkmforsberg
Har en Volvo V50 -07 som nu när värmen slagit till, inte kyler ner tillräckligt snabbt eller mycket. Kan köra bilen länge och väl samt på hög effekt (AC) men luften blir aldrig sådär ”riktigt kall”. Visst blir det kallare efter ett tag i jämförelse med vad som blåser ut i början. Men ändå inte som det ska.

Kan det handla om en läcka eller är AC:n helt enkelt slut och måste fyllas på? Ingen vidare koll som ni kanske hör.
Användarvisningsbild
av grillchips
Har du otur så har du läckage och får byta kondensor och annat. Det är dyrt och tyvärr ett vanligt fel på V50. Men om den flåsar lite kallt tillslut så vette tusan om det är det som är felet. Vianor och Mekonomen brukar såhär års ha "kampanjer" på AC-relaterade grejor, så provtryck och påfyllning går på en tusing ungefär. Kanske kan vara värt mödan, om något är fel i systemet så bör du få reda på det efter en sådan genomgång.
av Zyrran
Jag fick samma problem som du har nu när värmen kom. Den kylde, men inte så bra som man skulle önska. Jag åkte och gjorde en service på systemet och det visade sig att det bara var låg nivå i det så de fyllde upp det och nu fungerar det finfint.
av KenZoo
injonil skrev:Det är ett slutet system. Om köldmedium har försvunnit så är det ett läckage, stort eller litet.
behöver inte vara så, dock så är det väldigt vanligt att det är läck nånstans när man tappar kyleffekt..
Men gasen diffunderar också,
av Jkmforsberg
Kan tillägga att bilen när det är svalare utomhus, fläktar med kallare luft utan några som helst problem. Däremot senaste dagarna när det varit 25+ och bilen stått i solen så har det inte hänt något alls.
av Alx
Både frostycool och fylldinac har kit för att fylla själv. Finns även kit som återställer tätning hos o-ringar och packning men finns även ett kit som tätar hål och sprickor. Kitet som återställer o-ringar är även laddat med gas så man behöver bara den burken om AC fungerar men klen på kyla.
av Jkmforsberg
Finns det något sätt som gör att man kan se ifall det är läckage eller endast behöva fyllas? Det förstnämnda är väl dock väldigt dyrt att laga och det sistnämnda varnar man för att göra på egen hand. Eller är jag ute och cyklar?
Trasig pump? Rapsolja?

Att spola ur med diverse medel kan hjälpa en […]

Bromsrör höger fram

Nu är bilen ihopskruvad. Var till Mekonomen m[…]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]