Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som jag sa:

Kör så försiktigt du kan i en cirkel bara så lampan blinkar tills du får felkod/meddelande.
Jag körde två eller tre varv.

Sitter ABS sensorn lika nära kransen på båda hjulen?
Det är sannolikt inte bak, eftersom ANTISPINN går in, och inte antisladd med broms och grejer....

Rattvinkelgivaren BRUKAR ge felkod innan nått knas inträffar alls, men visst kan det vara den.

Det låter inte som knas med BCM.
Nej, man kan inte justera spelet, men om en sensor fått en smäll kan den vara lite böjd tex....
Eller om kransen inte sitter 100% rätt som du själv är inne på.....

Glapp i hjullager kan påverka spelet mellan sensor och ring.
Jag har själv vida. Men finns inga felkoder. Den blinkar några gånger precis som du spinner på snö/is och det lagras inte felkoder varje gång du spinner på isen.

Igår prova jag körde runt i ringar länga.. Snabbt och långsamt. Men fick inte fram någon anti sladd lampan ändå.
Ha Vida igång när du kör med bilen så kan du se värdena på sensorerna när de känner av ABS-kransen
Bäst om ni är 2 då så du inte kör i diket medans du tittar på skärmen..
Kolla även värdena på Styrvinkelgivaren (SAS).
Senast redigerad av 1 v70t4y2000, redigerad totalt 0 gånger.
Som du säger, bilen går in och TROR att det spinner. Den är helt övertygad att hjulen verkligen spinner, därför får du inga felkoder. Detta är en faktor i felsökningen. Skit in från givare ger skit ut i systemet = anti spinn aktiveras. Nu vet jag ej hur noga värdena redovisas i VIDA, men jag tror att du har en defekt sensor. Bilens styrsystem kan ej få reda på att en givare mår dåligt i utsignalen. Den egenkontrollen finns ej. Kanske kan VIDA visa riktiga kurvor, jag hoppas det. Då skall du studera signalnivå hög/låg. Förhållande mellan hög/låg tidsmässigt samt kurvform. Skall vara samma på båda. Olika förhållande mellan hög/låg innebär olika avstånd mellan givare och tandhjul.
En givare har en fyrkantsvåg ut, antingen spänning eller ej, hög eller låg signal. Detta är elektronik, och det är ej ovanligt att en induktiv givare intermittent upphör att ge signal ut, eller lämnar en dålig form på vågen med s.k. dåliga "flanker" som blir svåra att läsa för bilens antispinnsystem. Eller som tidigare nämnts, glapp i anslutningskabel.
Jag tycker mycket lutar åt att du har en intermittent dålig givare. Vid eventuellt nyinköp, kör kvalitetsgivare!
LaRy skrev:En givare har en fyrkantsvåg ut, antingen spänning eller ej, hög eller låg signal.
Äldre givare (och detta bör vara en "äldre" givare) ger en sinussignal ut, d.v.s. en växelspänning vars amplitud och frekvens beror på rotationshastigheten.
Bensinpriser v2

Nån som minns vad bensin kostade på[…]

Nja det är något med kopplingen så[…]

Volvo car UX

Jag har inte fått på min V90 MY24.

Finns ju alltid en buffert. Mitt batteri är p[…]