Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej,

Vi har idag en Volvo V70 2.4T -03 och en S60 -01 som vi haft ganska många år. Nu börjar det bli dags att titta på något nytt och då är det främst V70 2010 och senare som gäller.

Vi har hittat en V70 T4 2012, manuell, bensin, 10 000 mil för 120 000 kr. Frågan är om det finns något särskilt man ska titta efter på dessa bilar?

Några punkter som jag kommer ihåg sen förr :

- Titta under bilen, finns det läckage ex mellan växellåda och motor?
- Kontrollera koppling vid färd
- Gör fullt utslag på hjulen och lys in för att se så att damasker på drivknutar är hela och fina.
- Kör i cirklar, vänster och höger för att se så det inte finns missljud.
- Kör i ca 60 km / tim, sväng lite lätt fram och tillbaka på vägen och se om något hjullager e på väg att ge upp.
- Kontrollera AC så att den kylar väl på MAX
- Kontrollera bälten, stolsvärme, centrallås, rutor så att de fungerar som tänkt
- Lyssna på motorn från motorrum när den är igång, ett tickande ljud var vanligt på äldre V70.
- Kontrollera att serviceboken är korrekt ifylld

Finns såklart en hel del andra saker att kontrollera men dessa är några av de viktigare antar jag.

När det gäller kopplingen så har jag blivit instruerad att köra i ca 40 km / tim, trycka ner koppling, gasa på rejält och släppa upp kopplingen snabbt. Rycker bilen till och drar iväg så är kopplingen frisk, slirar den så börjar det bli dags att byta. Problemet med detta test är att säljaren kanske kan uppfatta det som att man sliter på deras bil, så hör brukar ni göra detta?
av snowman
Har nu hittat en ny möjlig kandidat :

V70 2,5 FT Summum -09 som gått nära 12 000 mil och som därmed har en uppkommande service.

Ägaren har som vanligt sagt att skicket är bra, men han/hon har också sagt att motorn för torkare bak är på väg att ge upp och utomhustempen ger inget värde. Motorn har jag fått byta på min egen så det bör inte vara några problem även om den är kostsam, har hört att man även kan öppna och tvätta ren. Tempen vet jag dock inget om, kanske tyder det på större problem?

All servicen är gjort men samtliga däck är behov av byte.

Priset ligger på 90 000 kr.

Vad tror ni om det? Låter det som ett rimligt pris? Vad ska man tänka på om man åker o tittar?
av Tompan60
Utetempen ger värden till motorstyrningar med. Han bli dyrt att fixa. Köp en fungerande bil från början. Volvosar finns det gott om. ..
av snowman
Det finns en del, men inte så många som har de parametrar vi söker och till ett rimligt pris :)

Men ja, jag ringde verkstaden och de sa som du sa att den styr motor och AC vilket kan medföra märkliga saker. Det blir därmed svårt att reda ut hur bilen verkligen mår. Reparationskostnaden var inte häller enkel, det kunde bli 3000 kr, det kunde bli mer, helt beroende på vad felet var och hur svårt det var att hitta. Verkstad ansåg precis som du att man vill köpa en bil där denna temp fungerar.

Får se vad säljaren säger men misstänker att han inte är så road av att göra vid det innan han säljer bilen.

Kamremmen är också på gång och ska bytas, det kostar ca 6500 kr.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Är det enbart yttertemperatursensorn så tar den nog inte mer än 5-10 minuter att byta, men man vill ju gärna köpa en fräsch bil med minimalt med fel och inte behöva börja ägandet med att laga :p
av snowman
Ja, det är möjligt att tempen är enkel att byta men säljaren verkar ha haft liknande problem sen tidigare. Han/hon säger att förra gången var det buntband som skavde sönder kablarna, denna gången är de osäkra och det verkar inte häller vara statiskt fel utan ibland funkar det. Det svåra är kanske att testa andra viktiga delar som motor och ac om inte tempen stämmer. Och är det något fel med dessa delar så kan det bli hur dyrt som helst.
av snowman
Hittade detta inlägget : viewtopic.php?p=1205882#p1205882
Kod: Markera allt
Yttertemperaturgivare i utvändiga backspeglar

Vänster används till ECM

och

Höger används för visning i DIM

Så är det :D
En annan post förklarar vilka felkoder man kan få : viewtopic.php?p=1221946#p1221946
Kod: Markera allt
"Kabel i piskan" betyder nog i klartext att en del av motorns huvudkabelstam var trasig även om vi inte vet exakt var. Att även felkoderna för kylfläkten och turbon försvann ligger i linje med vad jag väntade mig.
D.v.s det är ganska kritiska delar som påverkas när tempen inte funkar. Sen om det är så att en av temparna endast går till DIM/instrumentpanelen och den andra till ac och motor vet jag inte.

Vår väl avvakta denna bilen tyvärr. En förhoppning är att ägaren fixar felet först.
av Malmstroem
"Enkla" fel på bilar som är till salu brukar inte vara enkla att fixa...

Om priset motsvarar absolut värsta tolkningen av felet -- köp bilen om du tycker om att skruva. Annars leta efter något annat.

Äldre bilar har alltid / oftast några egenheter. Men då ska priset reflektera detta. Vill man inte skruva köper man nytt och dyrt. Kan man leva med lite underhåll brukar bilen kunna bli rejält mycket billigare.
av snowman
Jag har endast köpt begagnade bilar och samtliga för under 100 000 kr så visst har det dykt upp konstigheter efter köp. Det är egentligen bara 1 bil som varit problemfri och den lämnade jag in på verkstad för kontroll innan köp(efter att jag själv kontrollerat den).

Vill påstå att jag är ganska noga i min genomgång av bilar jag tittar på, inte helt sällan har säljare påpekat min noggrannhet(lite förargat). Men jag är ingen mekaniker så det är väldigt många saker som jag inte kan kontrollera tyvärr.

I detta fallet har jag egentligen inga problem med att det inte visas någon utetemp på bilen, troligen hade jag betalat par 1000 lappar till en verkstad för att få det åtgärdat men det jobbiga blir när den påverkar andra system. Det blir då genast mycket svårare att avgöra skicket på ex motor och ac. D.v.s delar som är bra mycket dyrare att åtfärda

Vi får se hur säljaren hanterar detta, han säger att han ska kolla upp det, samtidigt har han kapat 6000 kr på priset. Så rent prismässigt om det nu är en givare bara är väl ganska bra men inte om motor eller AC också strular.

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]