Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Bör gå att köpa en skärm på skroten och installera, dock krävs mjukvaruladdning för att gifta in skärmen pga stöldskydd. Var i landet finns du? Med lite tur kan det ju finnas någon i närheten som kan ta sig an att läsa ut felkoder. Alternativ kan du ju ta hem en skärm redan nu och lämna in tillsammans med bilen så får du det åtgärdat på en gång, om det visar sig vara fel på den du har i bilen nu. Kostar inte mer än returfrakten om den inte behövs, men du sparar att ev. behöva vänta ytterligare tre veckor på en ny tid.

edit: pirat-VIDA funkar ju iofs bara till MY15 så det är nog Volvo som gäller.

Verkar vara den för alla V40, V70, S80, XC70 2012-2015 iallafall så man vågar väl anta att de inte ändrade det för MY16 heller (går inte att se i pirat-VIDA heller) https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/36001983/
av Leafs
Det är ju tyvärr inte bara skärmen som har lagt av, det är rubbet. Jag har varken ljud eller bild så att säga.
Eller är det så att även all intelligens till Sensus sitter i samma enhet som skärmen?
av Schmoyoho
Ah, nä det tror jag inte. Jag läste nog lite hastigt. CD-läsaren verkar utgöra en egen styrenhet också och tror det finns några till som deltar. Du har förstås kollat säkringar också? Inget jag spontant tror på, men värt fem minuter för att kolla antar jag.
av Leafs
Jodå har kollat alla säkringar jag kan finna som har med detta att göra, bytte ut dem för säkerhets skull, men ingen förbättring...

Om man kollar runt på bildemonteringar så är det så att en skärm för 2014-2015 ser helt annorlunda ut på baksidan jämfört med en 2016. Färre och annorlunda kontakter på en 2016.

Men om det är så att det bara är själva displayen som sitter där uppe och att all annan intelligens för Sensus sitter på andra ställen så är det ju kört att fixa det själv i alla fall. Det är ju inte bara skärmen som är väck, hela Sensus ligger nere.
av Leafs
Så var det dags för forumet att ha lite gissningstävling....

En uppdatering av tidigare problem: Sensus/infotainment har alltså legat nere i cirka 10 dygn när jag tidigare ikväll satte mig i bilen och åker iväg från parkeringen. Inget Sensus som vanligt. Helt plötsligt efter cirka 2 km hoppar allt plötsligt igång igen helt av sig självt! Allt fungerar precis som vanligt, musiken från USB-stickan återupptogs precis på samma ställe som när den lade av, parade telefoner finns kvar etc. Det är precis som inget någonsin har hänt.

Jag körde på en av stans enda släta asfaltssträckor så det var sannolikt inget hårt gupp etc som gjorde att något "glappade igång". Under de dygn det låg nere kördes dessutom cirka 80 mil på europas sämsta europaväg utan att grejorna lyckades skaka igång. Körde några extra vändor under kvällen med avstängning av motor, start igen, o.s.v. Funkar precis som den ska nu igen. *peppar, peppar*

Så till gissningstävlingen, vad tror forumet har inträffat? Fritt fram för spekulation. Min gissning är den tråkiga teorin att det trots allt finns något glapp i strömförsörjningen som helt plötsligt gick till sig, en kabel eller kontakt.
Användarvisningsbild
av apersson850
När min bil var ny (det är en tidig 2012:a) hände det samma med den ibland. Allt slocknade och blev tyst. Men då var det en mjukvaruuppdatering som avhjälpte det bekymret.
På senare tid har det hänt ibland att Sensus startat om under körning. Då dör ev. pågående telefonsamtal, radion tystnar, navigationen startar om osv. Men sitter den andre parten i telefonsamtalet still i båten och väntar, så kopplar bilen upp samtalet och fortsätter där det lade av.
Det här fenomenet kom periodvis. Ibland kunde jag köra i veckor utan att det hände, sen kunde det hända flera gånger på några mil. Efter den senaste servicen med sedvanliga mjukvarufixinladdningar har det bara hänt en enda gång. Detta då under en tid när det borde hänt åtminstone 10-20 gånger med den tidigare frekvensen.
Elschemat jag har täcker inte längre än till 2011, men jag har uppfattat det som att det finns en styrenhet runt DVD-spelaren i bilen, och att skärmen mer är en dum skärm än en skärm med inbyggd styrenhet.
av Leafs
Surrade lite med PST nyss om detta. Han har inte själv någon erfarenhet av att allt har gått igång av sig självt, han försökte minnas att en av hans kollegor hade det, och då berodde det på att batterispänningen till styrenheten (finns kanske flera?) hade varit lite för låg och sedan när den kom upp på normal nivå så gick allt igång igen. Jag tror också att skärmen mest är ganska dum, och att allt magiskt sker i en eller flera styrenheter.

PSTs teori är att det kan bero på batterispäninningen. När den blir för låg (Obs, små skillnader, inte kritiskt låg för startmotor etc.) så är Sensus en av de första sakerna som stängs ned för att "skydda" batteriet. Måhända är den gränsen satt väldigt högt och att Sensus stänger ned en gång för mkt än en gång för lite.

Lite konstigt är dock att mitt batteri/generator skulle uppvisa dessa problem efter 25 månader och 5 000 mil. Jag körde dessutom 80 mil landsväg efterföljande dagar utan att laddning blev tillräcklig. Nja. Knepigt men ganska intressant.
av Leafs
Magiskt problem detta..... Sensus kom tillbaka av sig självt enligt mitt inlägg tidigare, och nu dog den igår igen. Satt med motorn av och lyssnade på lite radio, Sensus/radio dog efter ett par minuter helt utan förvarning. Aha tänker jag, batteriet! Bytte batteriet, startar bilen, dock utan Sensus. Helt otroligt. Nu får PST en chans att felsöka istället

Har varit kontakt med Volvo supporten för att[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Finns det verkligen folk som chansar på att […]

VIDA vill inte radera felkoderna, jag misstän[…]

@Järnoxen , Vill man så är det v&[…]