Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
Något av utblåsen läcker. Det puffar lite när motorn är kall. Ska byta packning och undrar vilken variant som är lättast att få på plats. Har hittat två varianter, en med en packning för vardera utblås och en där alla 5 sitter i en packning. S80/02 med 2.4 motor B5244S2.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av SBergdahl
marimbalanguage skrev: fre 01 jun 2018, 21:30 Jag har stött på lösa grenrörsmuttrar på två av mina V70. Behöver inte byta packningen, bara krypa under bilen och dra åt:)
Dito. Fast jag fick köpa en ny pinnbult då en hade gängat ur sig och ramlat ur helt. Sen dess har det varit lugnt.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Så man kommer åt dom underifrån.

Användarvisningsbild
av GLIZ
Fixade med det nu på morgonen. Den puffar efter åtdragning. Packningen nog skadad ändå. Kört med puffet några månader så det har nog sabbat packningen om det hade gått att fixa så.

av MickeM
Så det var lösa muttrar alltså?
Tråkigt att packningen var sönder, men den är ju inte så dyr, och släpper muttrarna lätt är den ganska lätt att byta på sugmotor.
En turbo kanske sitter i vägen och gör det lite trängre.....
Användarvisningsbild
av GLIZ
Jo. Längst ut till höger 1/4 varv knappt.
Nåra mm på resten. Vilken variant är enklast att få på plats. 1 hel med alla 5 i ett eller den med 1 per utblås.

Användarvisningsbild
av SBergdahl
En per utblås är original men förmodligen krångligare att montera.

På min bil hade en vridit sig eftersom en skruv var helt ur. Var lite pyssligt att få den rak. På turbon får man jobba uppifrån efter att två värmesköldar tagits bort. Inte jättelätt att se.
Användarvisningsbild
av GLIZ
SBergdahl skrev:En per utblås är original men förmodligen krångligare att montera.

På min bil hade en vridit sig eftersom en skruv var helt ur. Var lite pyssligt att få den rak. På turbon får man jobba uppifrån efter att två värmesköldar tagits bort. Inte jättelätt att se.
Jag tog bort värmeskölden när jag grejade i morse. Står på parkeringen och mekar oftast. Tyckte det verkade enklast så där.

Volvo car UX

Inte jag heller på 25'a

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Stefans 968

@StefanN , Nu hittar du bara på för at[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]