Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej...
Denna frågan har säkert varit uppe här på forumet tidigare.
Men så här är det...
Har börjat märka att bilen blir svår-startad när den stått parkerad en längre stund (typ. 24 timmar).
Har nu kollat och funnit att det går c:a 200 mA ur batteriet. Alltså 0,2 Ampere. Kan väl inte vara möjligt.
Förstår att larmet vill ha lite ström, men inte så mycket.
Någon som haft liknande problem?

Bo-Lennart Karlsson
Falun
För att få en rättvis mätning måste bilen stå en stund så att den går ner i sleep mode.
Så fort man låser upp "vaknar" en del av elektroniken och förbereder sig för start.
För övrigt ska inte 200mA dra ur batteriet så fort, på 24h blir det endast 4,8Ah som försvinner, på ett friskt fulladdat batteri ska det knappt märkas.
Om du har ett Volvobatteri så står det tillverkningsvecka och -år t.ex 26 08 stansat på minuspolen. Vad står det där på ditt batteri? Och när har du uppmätt 0,2 A? Det tar iallafall tio minuter innan bilens styrenheter stängt ner helt. På en generation äldre V70 än din brukade larmsirenens egna batteri ta slut/paja efter tio år. Jag har för mig att huvudbatteriet normalt håller sirenens batteri laddat men om sirenbatteriet blir dåligt så börjar ström dras från huvudbatteriet. Jag märker nämligen också en viss urladdning över tid i min bil, inget jag haft möjlighet att mäta upp men lite mer trögstartad är den om den stått i 4-5 dagar.

Jag hade börjat med att kolla vad som står på minuspolen. Om du har tillgång till en laddare, gärna en smart med recond-funktion, så hade jag testat köra det också, det har räddat iaf två knaggliga batterier för mig. Har man tid och ork kan man ladda batteriet fullt med laddare och se hur mycket det laddas ur i urkopplat tillstånd över en sisådär 12-24 h, tappar det mycket spänning då så är det dåligt. Om batteriet är väldigt gammalt hade jag bara bytt det rakt av.
Tack för Era snabba svar.
Jag var kanske inte helt tydligen när jag framförde min fråga.
Bilen har varit något svårstartad de senaste dagarna (eller kanske veckorna).
Bestämde mig för att kolla vidare om det var något som drog ur batteriet.
Så här gjorde jag:
Först måste jag öppnade dörren för att dra i motorhuv-låset.
Öppnade motorhuven.
Började att mäta batterispänning som var 10,5 V.
Anslöt en DC Clamp-meter på minus-kabeln och den visade c:a 200 mA.
Jag förstår att larmet och ex. mottagaren (för fjärr-nyckeln) naturligtvis vill ha lite ström,
Men bilen har nu stått parkerad i c:a 24 timmar och batteri spänningen är nere på 10,5 Volt.
Har nu anslutit en batteri-laddare och skall snart gå ut och mäta igen.
Det kan ju vara så att batteriet är slut, och inte orkar håll sin kapacitet.
Skulle vara kul att ladda upp batteriet och låta det stå i 24 timmar, utan något anslutet.
Och mäta batteriets spänning.
Min fråga var egentligen: Hur mycket ström dras ur batteriet när bilen står parkerad?
eller så här: Hur mycket ström vill larmet och övriga kretsar ha när bilen är parkerad?

Bo-Lennart Karlsson
Falun
Nu har jag laddat upp batteriet under c:a 1 timma. Laddströmmen startade med 5-6 ampere, varefter de sjönk efter att batteriet fått högre spänning.
Tog bort laddaren. Batterispänningen var nu 13,35 V.
Anslöt nu min DC Clamp-meter som visade c:a 1-2 mA !!!!!!
Testade min DC Clamp-meter i mitt elektroniklab med en känd ström, och den visade rätt.
Va?....är det något som slår till om batterispänningen sjunker?
Jag tänker så här....
Om batteriet inte kan hålla sin kapacitet, och batterispänningen då sjunker.
Är det då något som aktiveras och drar en massa ström? Massa ström är ju ett relativt uttryck. Men i detta fallet är skillnaden c:a 100 ggr-
En ström från batteriet på 1-3 mA tycker jag är helt normalt.
Någon som har en annan tanke?

Bo-Lennart Karlsson
Falun
Om bilen nyss öppnats eller handtag rörts, knappar tryckts in eller liknande, sover den inte. Du kan få vänta flertalet minuter innan den tröttnar och stänger ner. Men jag skulle tro att batteriet är gammalt och lider av värmen. Det är ofrånkomligt det vanligaste.
Lustigt....mitt senaste svar kan jag inte se...
Men OK....svarar en gång till.
Jo på minuspolen står det stämplat "46 / 08". Förmodar att det skall tolkas som tillverkat vecka: 46 år: 2008
Så OK, batteriet är nästan 10 år. Kanske det helt enkelt är felet
Kan ju ligga nåt i kebabpizza's inlägg, att är batterispänningen så låg som 10,5 volt, så kan det ju vara så att elektroniken får "fnatt" och strömförbrukningen ökar till 200 mA.
Men när jag fått upp spänningen till 13,35 Volt, vart strömmen ut från batteriet endast 1-3 mA.
Lustigt....mina inlägg tycks försvinna...
Men OK....här är troligen det sista inlägget i min tråd.

Köpte ett nytt batteri. Och det löste problemet.
Tog det gamla batteriet, laddade upp det. Anslöt ett motstånd (680 ohm) över polerna, för att simulera strömuttaget när det sitter i bilen. Motståndet drog ur c:a 17-18 mA, vilket är ungefär detsamma som bilen förbrukar i "sleep-mode". ( I ett tidigare inlägg, påstod jag att förbrukningen skulle vara 1-2 mA. Men det var en felavläsning från min sida. Skall vara mellan 10-30mA. ).
OK, efter c:a 4-5 timmar var spänningen nere i 10,4 Volt. Batterispänningen stannade på denna nivå även efter 48 timmar. Så det var ganska tydligt att det var en cell i batteriet som inte kunde hålla kapaciteten. Alltså -2,1V.
Det nya batteriet i bilen var 12,60 V när jag parkerade den, och 12,59 V efter c:a 24 timmar.

OK....tack alla som kom med olika inlägg i min tråd.
Ha en trevlig sommar
Bo-Lennart Karlsson
Falun

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]