Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av femansväxel
hejsan jag skulle fylla på lite olja i min 850 glt men råkade fylla på för mycket. så det ligger lite över max strecket. är det något som kan förstöra bilen eller ska jag tappa ur lite?
av Addekarlsson
Handlar det om väldigt lite, så är det nog ingen fara. Är det ett par millimeter, så hade jag sugit ur/tappat ur lite olja.
För mycket olja kan orsaka att packboxar och annat trycks sönder.

Mvh/ Adde
av femansväxel
suga ur oljan hur då? tänkte kanske att jag skulle ta och lossa lite på oljepluggen kanske så det rinner ut lite. sedan skruva åt igen. det är ca 2 mm över max strecket.
Användarvisningsbild
av camaro69
Är det inte mer än 2 mm kan du sova lugnt inatt. :wink:

Ligger klart inom felmarginalen.

:D
av Addekarlsson
Man suger ur olja genom att stoppa enr ett litet rör i oljestickans kanal. Sen har man vaccum till hjälp. HAr man inte utrustning för det, så gör man precis som du säger, man lossar på oljepluggen och tappar ur lite.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Nexus
mellan min och max på stickan är det ca 1,5 liter . så en deciliter hit eller dit är försummbart.
av femansväxel
ok. jag har kört bilen ett tag nu. det funkar fint. så lite över max funkar vet jag nu om det skulle hända igen :)
av marcusjj
grammse skrev:mellan min och max på stickan är det ca 1,5 liter . så en deciliter hit eller dit är försummbart.
I min handbok står det 1liter har jag för mig? men jag kanske minns fel 8)
Användarvisningsbild
av Nexus
marcusjj skrev:
grammse skrev:mellan min och max på stickan är det ca 1,5 liter . så en deciliter hit eller dit är försummbart.
I min handbok står det 1liter har jag för mig? men jag kanske minns fel 8)
I min instruktionsbok står det 1,5l . Om det är samma på 850 (I)
1 eller 1,5 skitsamma det var ju principen att några mm inte gör något för det handlar om så liten mängd.
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]