Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alex1993
Hej,
är inte så kunnig om oljor men såg att oljan närmade sig minimalnivån så fyllde på 0.5L med Texaco 5W-40 eftersom jag tidigare använt 5W-40 men ett annat märke, men i macken jag köpte fanns ej Gastrol, därav enbart Texaco som jag köpte.

Kom hem och kollade upp märket: http://media.smorjolja.se/2013/01/havol ... -5w-40.pdf
Där står ett antal bilmärken men jag ser inte att Volvo står, så min fråga är om det går bra med denna olja eller om den nu kan förstöra något. Bör jag byta eller är det ok?

S60 2002 2.4
Användarvisningsbild
av Någonting
5W-40 är så vitt jag vet alltid syntetolja och du skriver inte vilken standard som oljan uppfyller, men om det är A3 så går det bra. Tror inte att det skulle vara någon katastrof om du har "fel" olje-specifikation heller. Volvo-bilarna är inte lika krävande som exempelvis vissa SAAB:ar.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Du kan köra med vilket märke du vill så länge det har rätt klassning. Som 5w 40 A5B5 eller vad det nu ska stå. Det är inte olika för olika märken, det är en klassning, punkt.

Sen är ju märkesoljor idag så pass billigt från Tyskland mm att man inte behöver köpa biltemas eller liknande, med de fungerar lika bra, men man får inte samma placeboeffekt på biltema ;)
av Alex1993
Tack för så snabba svar, ni är guld!
Fan att jag slängde förpackningen, kan även ha varit denna http://media.smorjolja.se/2013/01/havol ... 5-w-30.pdf men det går väl också lika bra?

Har även en till fråga, när jag ändå skriver.
Senaste gången bilen servades var vid 14100 ungefär, detta var vid slutet av augusti/ början av september. Bilen har nu rullat 15500 mil tänkte lämna in den på service och byta oljan o alla filter, men då såg jag att nästa serviceintervall är vid 16 000 mil. Med tanke på att bilen är såpass gammal kan man ändå vänta in 16 000 eller ska man serva den redan nu?
Senaste servicen var ju byte av samtliga filter, olja m.m.
av Rådlös
Naturligtvis skall man följa serviceintervallerna som tillverkaren har förordat. Men numera börjar det framgå mer och mer att man skall byta olja och filter varje år oavsett hur långt man har kört. Kör man sin bil i jobbet så kanske man kör 4 - 5000 mil om året och då gäller naturligtvis service efter körsträckan. Men det framgår ofta numera på servicescheman: "Byt olja och filter vid XXX mil eller minst en gång om året"!
Så "täta" oljebyten ger motorn längre livslängd. Sedan får man naturligtvis försöka göra en avvägning hur täta bytestillfällena skall vara. Men ett riktmärke: Var inte snål med oljebytena.
av Schmoyoho
1500 mil mellan oljebytena tycker jag är ett okej riktmärke för en bil som inte körs ogynnsamt dvs inte körs många korta sträckor eller plågas hårt. Jag kör lite mer "inspirerat" så jag byter varje 1000 mil istället. Skulle säkert komma undan med 1500 mils intervall, men det är inget som tjänar motorn väl i det långa loppet och då jag planerar behålla bilen åtminstone ett par år framöver tycker jag det minsta man kan göra är att hålla efter med oljebytena.

Om det är en ekonomisk fråga så hade jag övervägt att börja serva bilen själv. Vanligt underhåll som olja och oljefilter eller luftfilter, tändstift och liknande intervalltillägg är enkla saker att göra själv. Om motorer är ett ringa intresse eller om du bara vill unna dig servicelyxen så hade jag gjort 16000 milsservicen nu istället för att vänta. Visst, det är bara 500 mil bort men jag håller med Rådlös, det finns ingen vinning med att snåla med oljebytena. 1500 mil är lagom, 1900 mil är lite i överkant enligt mig.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Alex1993 skrev:Tack för så snabba svar, ni är guld!
Fan att jag slängde förpackningen, kan även ha varit denna http://media.smorjolja.se/2013/01/havol ... 5-w-30.pdf men det går väl också lika bra?
Att köra en C3 olja i en motor som ska ha A3 eller tvärt om är inget vidare, inget jag skulle rekommendera. Håll er till rätt klassning!

.
Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]

P062D11

Hejsan, Har följande felcode på min V[…]