Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LostMySelf
Började i lördags, låter så fort däcken kommer i rullning och fortare ju snabbare däcken rullar. Låter likadant hur mycket jag än svänger och även när jag frikopplat. Plockade ur varenda sten i däckmönstret förut och då slutade det, trodde jag, men nu har det kommit tillbaka igen. Utslitna bromsbelägg? Hjullager? (låter inget i kupén överhuvudtaget) Belägg som bara ligger på?

Video här: https://streamable.com/xqmek

Gäller en V70 98
av MickeM
Stödlager för höger drivaxel?
Glappt= dåligt.

Eller nått med bromsskölden som tar i bromsskivan eller liknande.

Annars:
Hjullager, eller Drivknut.

Sannolikt inte växellåda.
av LostMySelf
Lucif3r skrev: fre 01 jun 2018, 06:08 erm... Drivaxlar och drivknutar snurrar ju fortfarande även om du frikopplar. Det enda som händer när du frikoplar är att du kopplar ifrån växellådan från motorn. I övrigt snurrar allt på precis lika fort som innan.
Tror ändå inte på drivknut eller axel då ljudet inte ändras ett dugg när jag svänger, exakt samma ljud och det enda som ändras är snabbheten på ljudet när hjulen snurrar fortare.
av TobbeViktor
Det lättaste vore väl ändå att hissa upp bilen och snurra hjulet för hand. Med lite handpåläggning så kan du ju kanske känna dig fram till oljudet. Att gissa ett oljud i x antal km/h är ju inte superlätt. Bromsljud brukar ju kunna ändra karaktär när du bromsar.
Hjullager följer ju hastighet, och går även att känna hyfsat om du snurrar hjulet och känner på fjäderbenet med andra handen.
av LostMySelf
TobbeViktor skrev: fre 01 jun 2018, 10:17 Det lättaste vore väl ändå att hissa upp bilen och snurra hjulet för hand. Med lite handpåläggning så kan du ju kanske känna dig fram till oljudet. Att gissa ett oljud i x antal km/h är ju inte superlätt. Bromsljud brukar ju kunna ändra karaktär när du bromsar.
Hjullager följer ju hastighet, och går även att känna hyfsat om du snurrar hjulet och känner på fjäderbenet med andra handen.
Hur gör jag bak iom att det är separat stötdämpare och fjäder?
av TobbeViktor
Är väl svårare bak förmodar jag, men sannolikheten att ljudet kommer framifrån är nog större. Mer rörelser, mer som kan bli slitet.
av MickeM
Lagret på drivaxeln påverkas inte av svängar .

Men jag skulle också kolla först med upphissat hjul och snurra på det.
Bromsarna är troligast som sagt.

Lyft och palla upp bilen säkert!
av LostMySelf
MickeM skrev: fre 01 jun 2018, 12:51 Lagret på drivaxeln påverkas inte av svängar .

Men jag skulle också kolla först med upphissat hjul och snurra på det.
Bromsarna är troligast som sagt.

Lyft och palla upp bilen säkert!
Skrapar när man rullar på hjulet höger bak, så bromsskiva dålig?
Stänkskydd

Dessa stankskydd var mkt små. Jag har inte […]

Någon som kan komma med tips? Kamrem och mul[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Vad har du för faktisk förbrukning d&ari[…]

Lågt oljetryck nyrenoverad B20

Löste du problemet?