Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Första tråden på forumet och jag hoppas på lite hjälp.. Har sökt runt överallt på nätet men inte hittat svaret på just min fråga.

Bilen i fråga är en S60 2.5T 2004, svensksåld. Jag tröttnade på Premium ljudet och inhandlade därför ett High Performance Kit inklusive PA200 som skall installeras. Till detta medföljde stereokablaget samt ett kapat strömkablage, jag har dock kontakterna i båda ändarna. Den som skall in i steget med de två sladdarna, kapade efter ca 25-30 cm. Samt kontakten som skall in i säkringsboxen på plats 17 med ca 1m cm kabel. Så "hyffsat" komplett, och strömkablaget är ju till 99% framdraget i alla bilar så det här borde ju gå enkelt.. :twisted:

Jo tjena.. Problem uppstod ju ganska fort, på plats 17 i Säkringsboxen sitter det en kontakt med en röd kabel. Ser exakt ut som ena änden jag har… Men under passagerarstolen finns inget kablage.. Jag har tagit ur stolen ur bilen och rivit samt lyft på alla mattor runt hela golvet, letat in vid B-Stolpen. Ja verkligen överallt.. Men det finns inget strömkablage framdraget.. :cry:

Med andra ord behöver jag dra ström, inte hela världen då jag som sagt har båda kontakterna men frågan är hur jag skall göra mer specifikt.. Den röda kabeln från säkringsboxen skall ju ihop med den röda från kontakten i steget. Check.. Men den andra kabeln från steget? Är det helt enkelt så att den bara skall jordas i jordpunkten framför stolen under mattan?

Hoppas ni förstår vad jag menar och att svaret är så enkelt som jag hoppas! :)

Tacksam för hjälp! :-)-)
Droopy skrev:Den andra kabeln jordar du helt enkelt i jordpunkten framför mattan, ja.
Tack för svar!

Så den röda kabeln "stannar" inte i någon terminal på vägen från steget till säkringsboxen? Finns ingen annan terminal där på vägen? I och med att jag har en kabel på plats 17 idag men inte någon kabel framdragen hela vägen. Vart kan den ha tagit vägen då tro..? För jag ser ju att den försvinner från säkringsboxen in bakom panelerna vid ratten.

För om kabeln går hela vägen så får alltså steget ström konstant så fort tändningen är på? Inte när stereon är av eller på?
Droopy skrev:Jag drog då direkt från 17 till steget då jag monterade ett PA300 i min dåvarande 02a, rätt el fel vet jag inte men det funkade så långe bilen levde iaf.
Hej!

Jag gjorde likadant och det fungerar fint.

Frågan besvarad och problemet är löst. Tack! :D
Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]

P062D11

Hejsan, Har följande felcode på min V[…]