Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag körde i cirkel på tom parkering tills felkod uppstod. Kanske 3 varv....

"ABS sensor höger fram". Det var ABSringen.
Den såg hel ut när jag bytte andra ringen i samband med damaskbyte nån månad innan.

Det stämmer bra med vänstersväng = höger ring
Hjulet som snurrar snabbast. Den räknar sprickan som kugg och tror att det hjulet går än fortare än verkligheten. Mindre tolerans för antisladd/antispinn än för ABS.
Det bästa är om du läser ut felkoderna. Blir snabbt dyrt om man ska byta på känn.

Observera dock att abs-koder endast kan läsas ut med Volvo-läsare (endera Vida+dice, Biltemas volvo-läsare eller ett fåtal andra). En bilverkstad kan hjälpa dig, men bilbesiktningen kan exempelvis inte det.
Om man kollar höger och vänster sida. Så har jag knackar på nya kransen längre än andra sidan.. Syns en kant innan nya kransen. Sen kanten finns inte på andra sida.
Vilken sida e rätt?
Bilagor
IMG_20180531_100131.jpg
IMG_20180531_100131.jpg (396.19 KiB) Visad 867 gånger
IMG_20180531_100115.jpg
IMG_20180531_100115.jpg (424.12 KiB) Visad 867 gånger
Jag tycker båda ser rätt ut.
Är en av knutarna en eftermarknad kanske? Skulle förklara varför det inte ser helt identiskt ut.
Jag har alltid knackat ABSringar så långt IN på falsen det är möjligt.
Även på min V70 2005.
Biltemas ringar dessutom. Suttit 2 år snart och ser fina ut än.

Hur ser ABSsensorerna ut?
Fulla av järnspån?
Sitter som rätt?
Ligger dom nära ringen?

Inget glapp i hjullagret?
Felet finns fortfarande kvar.
Antisladd lampan blinkar lite då och då oftast när man kör lugnt så tänds den och bilwn tapper effekt. Släpper man gasen så funkar den igen.

Givarna ser bra ut.
Och inga glapp eller liknande i däcken.

Skulle felet va en givare så borde den väl ge felkod?

Hur vanligt är det med abs boxen på dessa?
Om felet är på boxen så brukar det alltid gå att läsa ut felkoder (de brukar inte heller försvinna från systemet utan brukar sitta som permanenta felkoder även om de inte alltid varnar i displayen).

Om det är fel på ringarna eller på sensorerna så varnar de endast om systemet självt tycker att antalet ingrepp är orimligt många eller att sensorvärderna är orimliga i övrigt. Man kan alltså behöva tvinga fram felkoderna genom att provocera systemet ett litet tag (tills dess att varningen dyker upp i displayen) sedan så finns de lagrade i bilens datorer.

Prova att provocera fram felkoderna. Om du upptäcker att en viss manöver ger ingrepp ofta (exempelvis acceleration vid högersväng) så upprepar du den tills dess att du får fram en felkod.
Volvo car UX

Inte jag heller på 25'a

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Stefans 968

@StefanN , Nu hittar du bara på för at[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]