- tis 29 maj 2018, 23:22
Jag menar att om jag trycker på lite extra så växlar lådan ner. Ja, om jag inte manuellt väljer läge 6, förstås, men det gör jag sällan när jag kör. När lådan växlar ner ligger varvtalet inte på 2100 r/min speciellt länge. Dels ökar det ju på grund av nedväxlingen, dels ökar bilen farten. Å andra sidan, om jag inte trycker på så värst mycket med husvagn, så ligger den inte på 2100 r/min heller. Då kör den nämligen på sexan, och vid 2100 r/min går bilen över 110 km/h. Så fort kör jag inte så ofta med husvagn.
Jag hade förvisso inte husvagn, men väl släpvagn häromdagen, när jag till sist tröttnade på att ligga bakom en nisse som låg och vimsade mellan 60 och 85 km/h på landsvägen. Visst låter det ju mer om motorn när jag kommenderade språngmarsch på stuteriet där framme, men då fick det ju också 140 efter att ha passerat två bilar. Min erfarenhet av min 5-cylindriga jämfört med nya, fyrcylindriga, VEA är att VEA låter mindre när man drar på, men är grövre i gången under 1500 r/min. Vilket ju inte är konstigt, den saknar ju en burk.
Min motor är för övrigt versionen med 230 hk och 470 Nm.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.