Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

745 -90 B234f som strular, läst flera intressanta trådar här men de stämmer inte riktigt..
Problemet uppstod i vårvintras. Bilen startade när det var riktigt kallt, vid varmstart stargas ett måste, sedan det blev varmt i våras/somras behövs alltid startgas.
Bränslepumpen lutar det mkt år MEN då borde den väl inte gått igång riktigt kalla mornar i våras som den gjorde???

Iga problem när den väl går.
av Ander_s
Felkoder: 2-2-1 Lambdareglering, mager dellast på bräsnlesystemet.
?? Någon som blir klokare?
När jag kör ett test hör jag div "klonkanden" men ingeting från spridarna??
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Ander_s skrev:Felkoder: 2-2-1 Lambdareglering, mager dellast på bräsnlesystemet.
?? Någon som blir klokare?
När jag kör ett test hör jag div "klonkanden" men ingeting från spridarna??
Jag tycker att det lutar åt spridarrelät (radioavstörningsrelä)... Om inte det klickar som det skall, öppnar inte heller spridarna som dom skall, vílket kan leda till att lambdaregleringen varnar...
av uffe1969
har en 745:a GLE 86:a och har liknande problem. Oftast väldigt svårstartad när det är varm, om den stått i solen på sommaren typ. Sen går den på 3 cyl några sekunder när den väl gått igång. Vete tusan vad detta beror på, men du är i vart fall inte ensam :)
av jta
Med nyligen löst bekymmer, kolla det andra bränslereläet som sitter på expansionskärlet och dess anslutningar...
Användarvisningsbild
av Jocke S.
jta skrev:Med nyligen löst bekymmer, kolla det andra bränslereläet som sitter på expansionskärlet och dess anslutningar...
Det är det relät som kallas "radioavtörningsrelä" och som styr bl.a. spridare.
av dalldall
jag plockade isär reläet på min, och det såg hemskt ut!!! lödde om allt. och än så länge funkar det. på 50000 mil får det ju hända lite!
av Ander_s
Jocke S (W) (W) (W) !!
Det är inte min utan polarens 740, du hjälpte mig med min 940 i våras och nu denna! Han har haft den på verkstad 6 dagar!! De hittade inte felet. Var dit nu i helgen, kopplade lös radioavstörningsreläerna och knackade lite på dom + rengjorde kontakter, bytte plats på dem (2 identiska). Simsalabim, klartåbetalt! Bilen surrar igång perfekt nu!!
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Alla tiders! :D

En B234F med två identiska relä... Då sitter det AC på den??

Det ena relät går som du nu vet till spänningen av spridarna & det andra år ett avstängningsrelä för AC.

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]