Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linda86
Har haft lite bekymmer med bilen.
Började med att den elektriska fläkten var igång och lät mycket när bilen var igång. Nu har den slutat låt från och till. Nu kommer det enbart värme i bilen. Idag stod vi på tomgång en stund. Bilen sa efter ca 5min motorvärme för hög stäng av bilen. Rök under motorhuven och öppnar då kokar det från kylarvätskebehållare. Och kokat ur så vatten under bilen.. har felkod på elfläkt ingen signal. Hjälp och tips tack. V70 -06 2,5t
av MickeM
Koka efter bara 5min sen start?
Isf: Nej, inte elkylfläkten.
Inte enbart iaf.
Känns mer som vattenpumpen sagt upp sig, eller för lite kylväska pga läckage.

Men:
Hade du redan varm motor och SEN stod i 5min på tomgång kan det mycket väl vara kylfläkten i motorrummet. Eller dess elförsörjning.

Lite konstigt att den inte varnade innan den kokade faktiskt. En kokning kan lätt dra med sig motorproblem. Topplockspackning mm.

OM det är så att du fortsatte köra motorn trots varningen, kan du få en dyrköpt läxa på att man ska respektera varningsmeddelanden och lampor.....
Om du stängde av direkt, ska du ha otur om nått alkvarligare har hänt, men helt riskfritt är det inte.

Eller busade det över i kärlet när du ÖPPNADE?
Så blir det. Man ska inte öppna varmt öht.
Övertrycket behövs för att höja koktemperaturen, och öppnar man så trycket försvinner så kokar det över.
Det ger inga motorskador givetvis, men kan ge brännskador på kroppen.
Användarvisningsbild
av jiha1968
TS skriver: "Nu kommer det enbart värme i bilen."
antagligen ingen aircondition, pga kylflakten inte startar upp...

"elektriska fläkten var igång och lät mycket när bilen var igång"
=fläkten sjunger på sista versen...

Om bilen ger värme i klimatanläggningen, och kylarslangen blir värm när termostaten öppnar, och motortemp är ok när bilen rullar, så är vattenpumpen troligen helt ok.

Som MickeM säger, Elförsörjningen
-och styrsignal til fläkten måste kollas innan byte.
(säkringar, korroderade kontakter)
av MickeM
Överhettningen har Ts fått flera bra råd på.
Nu några spekulationer om "Nu kommer det enbart värme i bilen.":

En säkerhetsfunktion stänger av AC om motortemperaturen är hög, och om felkod finns på elfläkten kanske AC också avaktiveras av säkerhetsskäl. Det finns isf flera felkoder om man scannar med Volvoanpassad utrustning.

Eller så är det problemet inte direkt relaterat till överhettningsproblemet utan är för stort spel i magnetkoppligen på AC pumpen. Dvs slutar dra när det blir varmt.
Tex tomgång i bilkö. Så brukar det börjas när det är dags för shimsning....
Då funkar den vid omstart när det svalnat lite.
Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]

P062D11

Hejsan, Har följande felcode på min V[…]