Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av qsecofr
Hej,
Jag har en V70 D2 my13 som har lite ac-problem.
Det blir för kallt, startar man bilen en varm dag så blåser ac:n på för fullt utan att nämnvärt minska på kylan i takt med att innetemperaturen sjunker. Fläkten och kylan minskar men för lite.

Min förra V70 2.5ft my 2011 uppförde sig inte alls på samma sätt. Där ställde jag in tex 22-grader och då blåste det på för full fart i början för att sedan minska i takt med att innertemperatur minskade, behövde aldrig ändra på temperaturreglagen.

Men nu måste jag dra upp tempen till 26-grader för att få ner kallblåset till behaglig temp.

Inga felkoder i Vida.

Innertempgivaren innanför gallret i panelen, finns det en fläkt där som skall suga in luft? Kan den gå sönder? Skall man kunna höra den om man har på tändningen?
Jag har dammsugit den utan resultat. Kan man montera bort den enkelt själv?
Många frågor blir det…

Edit: testade med ett tunt papper när bilen var igång, och det fastnade framför gallret så fläkten suger in luft.

Tack.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, det låter ju som om den inte märker att det blir kallare i bilen. Man ska inte behöva ändra på temperaturvredet för att hålla en jämn temperatur.
Felkodskontroll är nog nästa steg.
Användarvisningsbild
av apersson850
Går det inte med VIDA att se vad de olika givarna indikerar för temperatur?
Användarvisningsbild
av Steffe3
Innemätare tror jag det bara finns den du sett där framme. Den brukar gilla att samla på sig damm dock. Däremot är trådarna känsliga, så dammsugare eller tryckluft skulle jag undvika. Både för fläkten (lager tar slut fort om dom måste jobba hårdare än dom ska) och trådarna är riktigt tunna.

Har tyvärr ingen guide för demontering, men Volvosweden på youtube tog bort sin panel i ett klipp där han tyckte panelen knarrade.
Användarvisningsbild
av apersson850
Om det blir fullt med damm i insuget får fläkten ett enklare jobb. Dock minde kylning.
Klimatanläggningen (CCM) har egna temperaturgivare för kupé- och förångartemperatur. Dessutom får den information om utetemperaturen från dörrmodulen (givaren sitter under ytterspegeln).
Dessutom mäter den solinstrålningen och trycket i klimatanläggningen, och i förekommande fall luftkvalitén samt fukthalten i kupén. Om bilen är utrustad med de funktionerna.
av William85
Har samma bekymmer i min nyinköpta XC70 -15, nu när det blivit varmt ute. går alldeles för länge på full fläkt för att det ska kännas normalt.
Användarvisningsbild
av Derank
Sänk hastigheten på det lilla vredet. Det gör jag också har nog alltid gjort vad jag kan minnas.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk

av qsecofr
Fast då går man ju ifrån autoläget. Jag skall testa att byta innergivaren då den verkar visa för hög temp enligt Vida.

Tapatalked.
Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]

webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]