Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arnold
Jag ska byta bromsslangar bak på min V 70 2007. Jag har försäkt hitta en sprängbild så jag kan se hur man ska lossa slangarna och om där är några fjäderbrickor eller annat som kan vara rostigt och sm man då kan passa på att byta . Är det någon som vet var man kan hitta en sprängbild. Jag har letat på assoseries där man brukar hitta sprängbilder men där hittade jag inget.
av Arnold
Jag har bytt slangarna på en S80 2002. Det var trångt och svårt att komma åt att lossa slangarna. Är det lika jäkligt på V 70?
av Arnold
jiha1968 skrev: tis 22 maj 2018, 14:53Ja...
Kort och gott! Var rädd för det. Frågan är om det inte är enklast att byta bromsrören också på en gång. Då slipper man mixtra med att lossa slangarna.
Användarvisningsbild
av jiha1968
Nej... ;-)
Inte speciellt roligt att byta rören, och dom är ju skruvad i samma fäste som slangarna.
Så om rören är fina så byts dom inte.

Rekommenderar värme och lite tålamod!
av Arnold
jiha1968 skrev: tis 22 maj 2018, 19:00 Nej... ;-)
Inte speciellt roligt att byta rören, och dom är ju skruvad i samma fäste som slangarna.
Så om rören är fina så byts dom inte.

Rekommenderar värme och lite tålamod!
Det är just därför jag tänkte byta rören också. Då kan man koppla bort slang och rör ihop genom att lossa röret under bilen. :-) Då slipper man hålla på med att lossa slangen från röret.
Användarvisningsbild
av jiha1968
om du inte vill lossa slangen från röret så får konsolen (del 22 Bracket 30714585 och 9485227) bytas, och det är inte ovanligt att skruven (23) är mycket rostig...
Och kolla rördragningen, speciellt på passagerarsidan....

Nej, byt bromsslangar, inte bromsrör.
Går det inte att lossna rör från slang utan att elda upp hela bilen, eller om bromsröret har skadats, då byter du röret.
av Arnold
Jo jag vill lossa slangen från konsolen. Jag tankte att om jag tar bort rör och slang i ett från bilen så är det lätt att sära på dem därefter. Då kan man i värsta fall ta till bågfilen. Varför menar du att jag ska kolla rördragningen - och speciellt på passagerarsidan?

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]