Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jotna200
Hej,

Enligt Volvo ska en ventiljustering göras vid 12 000 mil. Är det någon som vet hur många mm det ska vara på insug och avgas? och temp på motor mm? funderar på om man kan göra det själv.

Hittar ingen bra skiss/bok på den motorn
av Rådlös
Den servicepunkten är borttagen sedan flera år. Det gäller alltså inte längre!

Men en hel film på motorn (bensin) kan du få se i alla fall:
av jotna200
Mycket märkligt, jag har pratat med bilia 2 ggr senast i fredags och då sa de att man skulle göra ventiljustering vid 12 000 mil, hur vet du att den är borttagen?
av Rådlös
Nej! Det gäller även 2.0F. Min bil en V70 2.0F -08 har gått 14 000 mil och det har inte varit någon ventilkontroll på den. Detta påpekade även mekanikern när jag beställde verkstadstid.
Jag har ett original Volvo serviceschema här, tryckt 2016, och där står inte något om ventilkontroll. Jag har fått det som en Exel-fil från Volvocars. Jag vet inte om det går att lägga upp den på forumet, men jag kan försöka med ett PM om du vill?

Ett tillägg: Något dokumentnummer står inte på schemat, men det står 3Q i övre högra hörnet. Om du vill "strida" mot Volvo så kanske det är någon sorts identifikation på schemat? Det tillsammans med tryckåret 2016, kan kanske vara en ledtråd?
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av jotna200
Jaha, vad sjukt att bilia inte har koll på det. du får gärna skicka som PM. om det inte går får du gärna skriva så skickar jag dig min mail så kan du skicka den vägen.
av jotna200
Verkar fortfarande vara oklart även om Bilia igen hävdar att det skall göras.

Är det någon som har ett nyare serviceschema för den bilen?
Användarvisningsbild
av Steffe3
Nu vet jag inte om det har uppdaterats sen min version av VIDA, men det står faktiskt med på var 60000km-service. Kollade på '09 2.0F eftersom du inte nämnt årsmodell.

Däremot så borde ju schemat Rådlös har vara nyare (och därmed eventuellt uppdaterat) än mitt, eftersom mitt är från 2015 eller äldre.
av jotna200
Det är en '09. Att man ska justera efter 6 000 mil har jag aldrig hört, då borde min vara justerad vid 6 000 mil, vilket den inte gjorde (enligt volvo).

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]