Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Magnus-B skrev:https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... 000-kronor

Ja det är väl ändrat sen denna artikel skrevs eller så missuppfattar jag vad det står.
Sen är jag ganska tveksam till att man kan stoppa överföringen när väl pengarna synts på mottagarens bank för då är ju pengarna även flyttade fysiskt mellan bankerna och då skulle det bli som att den som för över pengarna senare gör ett uttag på ett konto som denne inte är innehavare till.
Det där är inte den typen av skuld (=avbetalning) som vi pratar om. Det där är trängselskatt, fordonsskatt, böter och liknande. Dessa kan följa bilen om säljaren har obetalda skulder. Risken för att råka ut för sådant är dock liten vid köp av en dyrare bil, det är vanligare på bilar under 50tkr.

När det gäller överföring mellan banker så har man allt mellan 4 timmar och 2 dagar på sig att stoppa den beroende på när den görs och när uppgörelsen mellan bankerna utförs. Vissa banker kan man ta bort betalningen redan i internetbanken med, andra kräver ett telefonsamtal till kundtjänst. "Hej, jag skrev precis fel när jag gjorde en överföring. Kan ni ta bort den?"
Lita ALDRIG på överföringar förrän de finns på ditt konto.

Edit: Exakt såhär kan det gå https://klocksnack.se/threads/lurad-p%C ... 009.44081/
av Schmoyoho
Lövet skrev: fre 18 maj 2018, 18:28Generellt så kan det vara bra att veta att ägande i laglig mening och vem som står hos Transportstyrelsen är två olika saker. Ägande styrs av avtal, Transportstyrelsens register är mer en tjänst för myndigheter och tredje part som har med fordon att göra.
Det var en del skriverier för inte så länge sedan om stölder i form av att "köpare" som hade tillgång till säljarens körkort samt del 2 av ägarbeviset och då kunde genomföra ägarbyte utan betalning helt lagligt köra därifrån med bilen. Nu hittar jag inte artikeln men jag minns att man även skrev att polisen inte ingrep då ägarbytet var gjort i sin ordning. Så vilken annan distinktion mellan ägare i "laglig mening" och i Transportstyrelsens register kan göras?
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Ägarbytet går iof sig inte att genomföra om bilen är på avbetalning.
Ang bankerna så ör överföringen satt om man har samma bank och pengarna är flyttade.
Om mottagaren har annan bank så kan det ett par dagar och då är det möjligt att stoppa överföringen.

/M
av Lövet
Magnus-B skrev:Ägarbytet går iof sig inte att genomföra om bilen är på avbetalning.
Ang bankerna så ör överföringen satt om man har samma bank och pengarna är flyttade.
Om mottagaren har annan bank så kan det ett par dagar och då är det möjligt att stoppa överföringen.
/M
Det går alldeles utmärkt att göra ägarbyte på en bil med avbetalning. Ägarbytet går igenom precis som vanligt. Det enda som händer är att finansbolaget som har krediten blir notifierade.
av Lövet
Schmoyoho skrev:
Lövet skrev: fre 18 maj 2018, 18:28Generellt så kan det vara bra att veta att ägande i laglig mening och vem som står hos Transportstyrelsen är två olika saker. Ägande styrs av avtal, Transportstyrelsens register är mer en tjänst för myndigheter och tredje part som har med fordon att göra.
Det var en del skriverier för inte så länge sedan om stölder i form av att "köpare" som hade tillgång till säljarens körkort samt del 2 av ägarbeviset och då kunde genomföra ägarbyte utan betalning helt lagligt köra därifrån med bilen. Nu hittar jag inte artikeln men jag minns att man även skrev att polisen inte ingrep då ägarbytet var gjort i sin ordning. Så vilken annan distinktion mellan ägare i "laglig mening" och i Transportstyrelsens register kan göras?
Det som inte är med i den typen av artiklar är att ägarbytet backas om du mot Transportstyrelsen kan göra det sannolikt att ägarbytet är bedrägligt. Men sånt orkar ju aldrig Aftonbladet gå in på. Om det inte finns något köpeavtal och du som säljare med någorlunda exakthet kan bevisa vad som hänt så backas ägarbytet efter utredning. Det saknas också att det som krävs ytterligare är att säljaren lånar ut sitt Bank-ID eller säljarens underskrift förfalskas på ägarbytet.

MEN, det hjälper ofta inte eftersom bilen redan är påväg till Moldaviven och liknande där möjligheterna till återtag är obefintliga. Polisen ingriper inte heller förrän Transportstyrelsens kvarnar i ärendet malt färdigt. Har bilen sedan bytt ägare 2-3ggr efteråt på kort tid så är det en jäkla soppa att reda ut.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Med andra ord köp inga begagnade bilar

/M
Användarvisningsbild
av mikethebik
Köp gärna begagnade bilar men välj vem du köper från...

Mike
av karnaa
Köpte den igår.
Säljaren var hur seriös som helst.
Hade gjort checklista på allt så att inget skulle glömmas.
Det var han själv som tog upp det om krediten på 10tkr som han tog för att få förmånligare erbjudande.
Han skall lösa den direkt på måndag.

Det roliga var att den hade precis allt förutom
Back och framkamera som jag tänkt att eftermontera .
Användarvisningsbild
av Derank
Inte är det nå problem att köpa en bil bara för att ägaren har lite kredit på den. Sådanna affärer görs dagligen.

Lycka till med nya bilen

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Magnus-B
Det är då jag menar att man går till banken och löser skulden i samband med ägarbytet som inte går att genomföra innan skulden är betald.

/M

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]