Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Har glapp i hylsorna på mitt rattaxelaggregat, styrkolonn eller vad man vill kalla det, vilket ger ett litet glapp i styrningen. Inget jätteallvarligt men jag köpte på mig ett bättre begagnat aggregat och tänkte byta det själv. Jag stötte på patrull genom att jag lyckades borra snett när jag skulle borra bort nitarna från det gamla rattlåset, så hålen är riktigt sneda och elliptiska. Sen dess har rattaxeln legat i över ett år. Har inte möjlighet att fota just mitt aggregat men bifogar en bild på hur det ska se ut om man borrar rätt. Det är de två "övre" hålen på bilden, en per sida, i vilka rattlåset ska monteras.

Är det någon som utifrån min kanske knaggliga beskrivning har någon idé eller tanke hur man skulle kunna rädda den? Så att jag kan montera rattlåset från min styrkolonn på mitt nya aggregat så att det sitter som det ska?

Bild
Användarvisningsbild
av apersson850
Annars, om det finns plats, kan man ibland fixa sånt genom att sätta en plåt utanpå och ha rätt hål i den.

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]