NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mojja
gent belgien..
av McDonald
Det mesta du ser på bilen tillverkas i Sverige. All plåt på karossen kommer från Olofström och motorn från Skövde. Karossen delsammansätts av en icke Volvofirma dvs Towerautomation i Gent. Därefter sätts den slutgiltigt ihop på volvofabriken.
Så det är fortfarande mycket svenskt på bilen trots allt.

M
av GrandDanoise
Beror på vilken motor man har, 5-cyl. är svenska...
Hjulupphängning och dämpare är Ford-skräp, var det tillverkas har jag inte en aning, massa delar från Spanien och Polen finns det iaf.

/D
av McDonald
GrandDanoise skrev:Beror på vilken motor man har, 5-cyl. är svenska...
Hjulupphängning och dämpare är Ford-skräp, var det tillverkas har jag inte en aning, massa delar från Spanien och Polen finns det iaf.

/D
DW10'n minsta dieseln tillverkas också i Skövde.
Hjulupphängning med drivlina tillverkas på Volvo Cars Engine Center i Gent. En egen liten fabrik i Gent som dock organisatorisk tillhör Skövde.

M
av GrandDanoise
Står "FORD" på dämparna på min S40! 8)
Hjulupphängningen bak är densamma som på Ford Fonus, det syns om man hukar sig bakom bilen....
Lyktorna är från Spanien om jag inte missminner mig, klädseln i min bil var från Tjeckien eller Slovakien.... "Poland" stod det på diverse lappar under huven...
MOTORN var iaf svensk! :lol:
Så bilen byggs väl i Europa, men monteras ihop i Belgien kan man väl säga!

/D
av McDonald
Det klart att alla tillverkar delar åt varandra, mycket av S40/V50 har gemensamt med Ford Focus och då tillverkar en tillverkare alla dämpare exempelvis. Undra vem som tillverkar Fords dämpare, inte Ford i alla bara för att det står Ford på dom?
Ford Focus hjulhus, främre bakre golvbalkar och massor detaljer till tillverkas exempelvis av Volvo i Olofström. Ford äger Volvo så resurserna fördelas.
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]