NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hedlung
Mina "ratt-ringar" har fått avskavda kanter på några ställen (inte fattar jag hur, men men).
Såg nånstans här att nån ville byta till "metall/krom".ringarna som finns standard i C70 (?).
LÅter sponatnt som en smartare lösning att ha metall i den del man ska skruva på, även om man får bättre "grepp" med gummi. Men om man tittar på slitaget så är det bara ett tunnt, tunnt gummiöverdrag så därför blir det väl lätt skadat.
Så till frågan:
Någon som vet om det passar att bara byta till "metallrattar"? Kan man "begära" dom istället (på garantirep) utan att byta hela fronten... :shock:
av GrandDanoise
Utan att du skrivit det så gissar jag att du har en S40/V50 från -04 eller -05... Stämmer det eller? (Måste jag välja mer bestämt så tror jag det är en -04!)
Anledningen att det yttersta lagret flagnar av på rattarna är att någon idiot nere i Belgien? glömde att skölja bort avfettningen på en serie med rattar, det resulterar i att det översta lagret inte fäster ordentligt och lossnar så småningom... Volvo vet om detta och har bytt ut mina 2 översta rattar! Det andra du kan göra är att pilla bort ytskiktet, men då blir rattarna lite blankare..

/D
av hedlung
V50 från juni -06... (MY06)...
av GrandDanoise
Utnyttja garantin! 8)

PS! Då fick väl inte rikspuckot sparken efter första katastrofen!DS! :lol:

/D
av hedlung
Jo, jag skrev ju att jag förvänar mig att det går på garantin...
Men om det inte är "ditt" fel (det borde ju inte hängt med till MY06!) så är ju min fråga om man kan byta till metallrattar istället?
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Jag undrar samma sak..
Det borde ju gå att byta till rattarna med kromringar.
av hedlung
Fått svar idag av BraBil, enligt dom passar inte C70-ringarna på V50, och de finns inte ens att beställa som reservdel. (?) Så isåfall får man byta hela panelen.
Så det blir väl att byta ut mot nya gummiringar då... :(
Användarvisningsbild
av Appel
hedlung skrev:Fått svar idag av BraBil, enligt dom passar inte C70-ringarna på V50, och de finns inte ens att beställa som reservdel. (?) Så isåfall får man byta hela panelen.
Så det blir väl att byta ut mot nya gummiringar då... :(
Min V50 (MY08) har kromringar, om det skulle vara något särskilt med C70.

Men det kan ju vara så att det är något bakom panelen som är likadant på C70 samt MY08 av S40/V50.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Kan vara att dom inte vill att man ska kunna byta från gamla till nya. Men att det går! För dom ser ju likadana ut i övrigt
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Och jag tror inte man ändrar pottarna i panelen så de nya rattarna inte passar...

Rattarnas artikelnummer finns här i forumet det vet jag, prova o sök lite.

Bra svar, kanon med momenten. Tack!

Trasig turbo V70 D4 aut MY15

Igår 11/8 på väg med bilen till b[…]

Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

Vakuumklockan rör sig inte heller