Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Ja, så måste det vara. Om man kollar på ett köpeobjekt så kan det ju vara bra att ha tittat på ett aktuellt serviceschema så man vet vad som skall vara gjort eller inte på den aktuella bilen. Jag tänker på sådant som kan bli kostsamt, kamrem, multirem, spola automatlådan etc. etc.
Användarvisningsbild
av frasse4
Det kan säkert varit någon multirem som gått av pga ålder. Men min känsla är att de gånger multiremmen gått av och trasslat in sig i kamremmen har det handlat om att frihjulet till generatorn, magnetkopplingen på kompressorn eller något löphjul skurit. Då spelar det ingen roll om man har en ny rem...
av Rådlös
"Men hur vet jag att den är gjord? Står ju bara "service" och sedan vid vilket miltal."

Ja, där ligger det svåra. Många i likhet med mig själv, sparar alla fakturor på service och andra kostnader. Då kan ju jag vid en eventuell försäljning visa upp att "Här har dom bytt detta!"
Är man spekulant på en bil hos en auktoriserad Volvohandlare, så finns det säkert datalagrade kopior på jobben. Sedan kommer det ju an på säljaren om han bemödar sig att leta upp dom aktuella uppgifterna. Gör han det så får han ju någon sorts pluspoäng, i alla fall av mig.
av Yaniz
frasse4 skrev: sön 06 maj 2018, 07:09 Det kan säkert varit någon multirem som gått av pga ålder. Men min känsla är att de gånger multiremmen gått av och trasslat in sig i kamremmen har det handlat om att frihjulet till generatorn, magnetkopplingen på kompressorn eller något löphjul skurit. Då spelar det ingen roll om man har en ny rem...
Precis så är det.
Användarvisningsbild
av Briander
Om frihjulet börjar bli kasst så hörs det dock, och hörs oftast i god tid, så det bör man märka som spekulant. Är bilen servad på en auktoriserad verkstad så går det att se vad som är bytt vid vilken service, pratar man med en snäll PST kan den kolla om det.
Användarvisningsbild
av apersson850
På min bil kan jag gå in via Min Volvo och se alla verkstadsjobb som är gjorda på den. Hos Volvo då, förstås.
Användarvisningsbild
av frasse4
Men gäller det även saker som utförts för tidigare ägare? För så var det inte för några år sedan... Hur som hjälper ju inte det när man är spekulant på en bil.

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]