Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

lillasnigel skrev: fre 04 maj 2018, 23:20
Magnus-B skrev: fre 04 maj 2018, 23:08

Matolja bryter väl ner plasten så det är nog att föredra nån smörja som är anpassad för bilen.

Jaså? Jag har iaf inte märkt nån nedbrytning på varken bil eller mc, men det är klart att det säkert finns bättre produkter.
Jag använder också matolja sedan många år.
lillasnigel skrev:
Magnus-B skrev: fre 04 maj 2018, 23:08

Matolja bryter väl ner plasten så det är nog att föredra nån smörja som är anpassad för bilen.

Jaså? Jag har iaf inte märkt nån nedbrytning på varken bil eller mc, men det är klart att det säkert finns bättre produkter.
Lite som avfettning olja löser olja och plast är gjort av?
Det bryts nog inte ner på en förmiddag iallafall.

/M
Magnus-B skrev: lör 05 maj 2018, 13:44

Lite som avfettning olja löser olja och plast är gjort av?
Det bryts nog inte ner på en förmiddag iallafall.

/M
Vad är det som gör att bilplasten löses upp medans man förvarar alla möjliga oljesorter i plastbehållare? Det är inte alls så att jag försöker vara dryg, bara nyfiken.
Jag är ingen expert men du har ju dels bf datum på livsmedel och sen ska ju inte flaskan mättas med oljan år efter år utan kastas när oljan är slut eller gått ur datum.
Jag tycker inte du är dryg och det är inte min mening att vara heller men det som man stoppar i munnen ska inte läggas på bilen enl mig.
Magnus-B skrev:Jag är ingen expert men du har ju dels bf datum på livsmedel och sen ska ju inte flaskan mättas med oljan år efter år utan kastas när oljan är slut eller gått ur datum.
Jag tycker inte du är dryg och det är inte min mening att vara heller men det som man stoppar i munnen ska inte läggas på bilen enl mig.
Men motorolja då tex? Som kan stå i samma dunk i princip hur länge som helst. Och avfettning säljs ju också i plastflaskor utan nån varning om att de måste förbrukas innan flaskan löses upp.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Tack för svar allihop! Hm, att inte parkera i solljus blir svårt men försöker undvika det till max eftersom jag har hund. Avfettning kan man ju undvika genom att inte häva på någon men kanske svårt att få bort vägsaltet utan det?

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]