Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

nu efter fina dagar med 24 grader så har a c börjat strula ordentlig
bilen kall ,funkar ac men sofort är det igång några min så lägger den av...
har rengjort temp givaren inne men samma fel igen...
sen när jag stänger av motorn i några minuter eller 30 min rättare sagt så funkar allt igen bara för att efter några min av körning slutar kall luft komma...
så gasen är ok det finns men nånting stänger av kompressorn... tror jag...
För stort spel i magnetkopplingen på kompressorn.
Då orkar magneten inte dra när det blir varmt. Därför funkar den några minuter, eller i kallare väderlek.
Typiskt symptom.

Du kan (om du törs) försiktigt peta ihop kopplingen med tex ett kvastskaft när den borde dra. Slår den till då, och går en cykel, och sen slutar är du 100% på orsaken.

Mät spelet.
Du har säkert över 1mm.
Då börjar problemen.

Shimsning som gäller.
Antingen tar man isär kopplingen och tar bort shims, eller så "shimsar" man utanpå med plåtbleck eller buntband.
Det senare är möjligt på dessa typer av magnetkoppling.

Funktionen är densamma. Dvs minska gapet med släppt magnetkoppling.

Googla "shimsa magnetkopplingen" för hur det går till att shimsa om, eller "ac-clutch tIe starp" om du vill se genvägen.
Finns filmer på Youtube också.

Jag tog genvägen på en 1997 S70 jag hade .Gått ca 32,000mil när det hände. Sen funkade den klockrent i flera år och tusentals mil. Funkade fortfarande finfint när jag sålde bilen. Kanske än....(om bilen ens lever)

Min nuvarande V70 2005 har jag shimsat om.
Lite trångt men gick med kompressorn på plats.
Kopplingsplattan satt dock ganska hårt, och jag gav nästan upp, för att shimsa utanpå istället.
Rädd att förstöra nått innanför när jag drog in skruvarna. Plötsligt ploppade den loss.
Byter jag bil och drabbas igen, kör jag utvändiga shimsningen. Helt klart.
Jag tycker inte det är värt jobbet att öppna när det fungerar prima med distanser utanpå.

Jag shimsade om frugans Toyota Rav4 2002 också flr nåra år sen.
Den hade bara gått 14,000mil då.
Men den kopplingen ser anorlunda ut, och kan bara öppnas och tas bort shims.
Dock mer åtkomlig än på Volvon.

Alternativet är att lämna in bilen och få byta i övrigt felfri kompressor för 8-10,000kr....
MickeM skrev: tis 08 maj 2018, 19:56 För stort spel i magnetkopplingen på kompressorn.
Då orkar magneten inte dra när det blir varmt. Därför funkar den några minuter, eller i kallare väderlek.
Typiskt symptom.

Du kan (om du törs) försiktigt peta ihop kopplingen med tex ett kvastskaft när den borde dra. Slår den till då, och går en cykel, och sen slutar är du 100% på orsaken.

Mät spelet.
Du har säkert över 1mm.
Då börjar problemen.

Shimsning som gäller.
Antingen tar man isär kopplingen och tar bort shims, eller så "shimsar" man utanpå med plåtbleck eller buntband.
Det senare är möjligt på dessa typer av magnetkoppling.

Funktionen är densamma. Dvs minska gapet med släppt magnetkoppling.

Googla "shimsa magnetkopplingen" för hur det går till att shimsa om, eller "ac-clutch tIe starp" om du vill se genvägen.
Finns filmer på Youtube också.

Jag tog genvägen på en 1997 S70 jag hade .Gått ca 32,000mil när det hände. Sen funkade den klockrent i flera år och tusentals mil. Funkade fortfarande finfint när jag sålde bilen. Kanske än....(om bilen ens lever)

Min nuvarande V70 2005 har jag shimsat om.
Lite trångt men gick med kompressorn på plats.
Kopplingsplattan satt dock ganska hårt, och jag gav nästan upp, för att shimsa utanpå istället.
Rädd att förstöra nått innanför när jag drog in skruvarna. Plötsligt ploppade den loss.
Byter jag bil och drabbas igen, kör jag utvändiga shimsningen. Helt klart.
Jag tycker inte det är värt jobbet att öppna när det fungerar prima med distanser utanpå.

Jag shimsade om frugans Toyota Rav4 2002 också flr nåra år sen.
Den hade bara gått 14,000mil då.
Men den kopplingen ser anorlunda ut, och kan bara öppnas och tas bort shims.
Dock mer åtkomlig än på Volvon.

Alternativet är att lämna in bilen och få byta i övrigt felfri kompressor för 8-10,000kr....

ok har hittat videon om det... men sen har jag hittat nån tråd med att byta evaporatorgivaren eller AC Innertemperatur Sensor som det också kallas... killen säger att det fryser inne när det fel läser och täpper allt så att det måste smälta innan det fungerar igen...lätt att byta så..kanske försöker med det först ...

tack för svaret förresten..
yasmeen skrev: tis 08 maj 2018, 20:38 ok har hittat videon om det... men sen har jag hittat nån tråd med att byta evaporatorgivaren eller AC Innertemperatur Sensor som det också kallas... killen säger att det fryser inne när det fel läser och täpper allt så att det måste smälta innan det fungerar igen...lätt att byta så..kanske försöker med det först ...

tack för svaret förresten..
Om acpumpen slutar gå, är det INTE igenfrusen evaporator. (Som är mycket ovanligt)
Allra lättast att kolla.
Att givaren till evaporatorn går sönder är inte så ovanligt, Har själv bytt på 2 bilar, Men systemet fryser INTE ihop på 3-4 minuter, beroende på luftfuktighet och temperatur tar det 20-30 minuter och ac-kompressorn går HELA tiden. I det här fallet är det nog som MICKE M säger för stort spel i kopplingen eller brist på kylmedium.

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och […]

P062D11

Hejsan, Har följande felcode på min V[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder s[…]