Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Krollspell skrev:
troubleshooter skrev:Det där med att inte laga punkteringar, gäller det bara punkaspray vilket skulle vara förståligt baserat på konstruktionen eller gäller det även den typen man kan göra på däckverkstan där man fyller hålet med vulc gummi
Enligt min Volvohandlares gummiverkstad får de INTE laga de däcken...

Angående om det ok att använda däckreparationssatsen som medföljer de flesta bilar idag:

Det går att använda däckreparationssatsen om denna medföljer bilen från fabrik.

Undantag: Första generationen 21"däck till XC90 årsmodell 2016 (tillverkningsår 2015) så medföljer ett reservhjul istället för en däckreparationssats eftersom det inte går laga dessa däck med rep.satsen.

Övriga däck med ljuddämpande skum i däcken så ska ska gå att använda rep.kit som medföljer bilen. Detta är testat och godkänt att använda.

Senast redigerad av 1 volvojesus, redigerad totalt 0 gånger.
Om man lagar däcket efter en enklare punktering, (typ liten skruv/spik) och om kunden inte har någon annan som tar kostnaden (typ tjänstebil) så går det att laga det med reparations plugg precis som tidigare om kunden begär detta, men det kan vara bra att lossa däcket från fälgen först för att skära bort en liten bit av skummet på insidan däcket så att skummets vidhäftning inte börjar släppa runt det lagade hålet.

Men om man ändå lossar däcket tycker verkstäderna oftast att det ändå är lika bra att byta ut däcket istället för att laga det. De tjänar mer på denna typ av reparation. Man kan även ta bort hela skummet för att vara säker på att skummet inte börjar lossna men då får man acceptera högre däckljud vid körning.
Krollspell skrev:Upptäckte när jag fick sommardäcken Pirelli 255/35 påsatta att de var märkta med symbolen "VOL".

Enligt Volvos gummiverkstad är dessa däck specialtillverkade åt Volvo, och de ska rulla tystare då däcken försetts med ett extra
"ljuddämpande" material på insidan...

Enligt Michelin och Pirelli får man INTE laga punkteringar på dessa..

Vad vet ni, någon som vet mer?
av Gosein
Lyfter den här tråden igen då det var dags för vinterdäck.
Någon som har Pirelli ICE zero på V90 som mellan 90-100 låter fruktansvärt? Jag har haft Continental och Nokia dubbdäck på mina bilar och aldrig upplevt dom så här bullriga. Låter nästan som att hjullagret skurit men så är inte fallet.
Dom är inte heller VOL märkta men det kanske vinterdäcken inte är?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Har ej sett några vol-märkta vinterdäck.
Pirelli ice zero har fått flera omdömen som bullriga, så det är nog en egenskap. Är de helt nya brukar det lägga sej (lite) efter att man kört ett tag. Jag hade good year ultragrip ice arctic för några år sen, de lät enormt när de var nya, men det la sej lite efter några hundra mil. Den här säsongen blir det dunlop ice touch, som är i prnicip samma däck som goodyear, och samma även den här gången.
De andra 3 säsongerna gjordes på continental ice contact 2, de är som en viskning i jämförelse.
av elpapo
Gosein skrev:Lyfter den här tråden igen då det var dags för vinterdäck.
Någon som har Pirelli ICE zero på V90 som mellan 90-100 låter fruktansvärt? Jag har haft Continental och Nokia dubbdäck på mina bilar och aldrig upplevt dom så här bullriga. Låter nästan som att hjullagret skurit men så är inte fallet.
Dom är inte heller VOL märkta men det kanske vinterdäcken inte är?
Åh nej, jag ska hämta ut mina Pirelli Ice dubbdäck nästa vecka. Ogillar buller...
av stevvee
Pirelli låter satan men dom brukar bli lite tystare när dom blir varma ca 15-20 min körning men då är man redan så irriterad på det så man inte märker av att ljudet minskar

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av stevvee
KenZoo skrev:Behöver man göra något om man byter upp sig från 18” till 21” ??

Eller är det bara att smacka på och köra?

S90 T4
Vad tänkte du att man skulle behöva göra ?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av fjohan82
KenZoo skrev: sön 28 okt 2018, 15:41 Behöver man göra något om man byter upp sig från 18” till 21” ??

Eller är det bara att smacka på och köra?

S90 T4
Du får en diff på 4%, så det är inom marginalen...
Det som slår mig är dock följande:
+Applikation, hastighetsmätare, styrväxel och däckdimension1
1: Vid byte till ny hjuldimension måste ny mjukvara laddas ned. Uppdaterar hastighetsmätare, styrväxel och däckdimension. Beställs enligt separat rutin och laddas med hjälp av VIDA.
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... /Automatic
Kanske behövs inte detta...?
Kör man på 18" vintertid bör diffen bli fel åt motsatt håll.
18-21 tum S90.JPG
18-21 tum S90.JPG (20.26 KiB) Visad 587 gånger
Byta bromsok bak v50 d3 2012

Det brukar underlätta om man slackar vajrarna[…]

V60 CC svart list runt hjulhus

När jag kikar på bilder ser det ut som […]

EV[emoji[emoji[emoji638][emoji639][emoji[emoji6[e[…]

Avskavda kablar ?

Hittade dessa avskavda kablar idag i motorrummet p[…]