Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BlåVolvo
165 hästar skall min v70 -99 ha, 35,000mil har den rullar, främre lambdasond trasig. Jag upplever bilen som trött, inga 165HK alls, snarare 125. Gissningsvis har detta med lamdan att göra, bilen får för fet blandning - kanske. Eller blir en bil trött med åren? Man pratar om koprition i cylindrarna, kanske finns slitage om bilden gått med för lite olja, eller kolvringar som är slut. Var börjar man leta? (ja sonden skall jag fixa i vilket fall som helst först) Men om det inte blir bra efter bytet.....
av Rådlös
"Var börjar man leta?"
Det beror på vad du vill ha för resultat. Vill du veta om kolvringar och cylindrar och kanske ventiler är OK? Ja, då låter du göra ett kompressionsprov. Man ansluter en tryckmätare i tändstifthålen (ett i taget) och kör runt motorn. Då visar instrumentet kompressionen i varje cylinder. Den skall ligga inom vissa gränser. Gör den inte det så kan man i bästa fall reda ut varför. T.ex reda ut om det är kolvringar eller ventiler som läcker.
Du pratar om hästkrafer som eventuellt saknas. Vill man veta om dom finns kvar eller inte så måste man köra upp på en särskild provanläggning. "En rullande landsväg". Man kör upp bilen med drivhjulen på rullar som är ungefär lika Bilprovningens bromsprovare. Så spänner man fast bilen, startar och gasar på. Då finns det mätare som mäter hur mycket kraft motorn lämnar och man får reda på det aktuella hästkraftantalet. Likaså vridmomentet. Det skrivs också ut på papper.
Detta är inget som varje bilverkstad har tillgång till. Det är ganska omfattande anläggningar så en sådan här "rullande landsvägstest" kostar nog ett antal kronor?
Jag har läst några gånger på forum och annat att det finns mobila testanläggningar som brukar finnas på bilutställningar och mässor m.m m.m. Det är ju en typisk "sommargrej" i anslutning till något annat biljippo. Kolla efter veteranbilmässor och liknade nu under sommaren. Du kanske har tur och dom finns i din närhet? Rullande landsväg är sökordet.
Du kanske redan har sett videoklippet, men det är rätt så roligt och intressant i sammanhanget, även om det här rör sig om dels superbilar och inte vardagsmaskiner, dels bilar som utsätts för hårda prövningar av Top Gear-gänget innan själva mätningarna görs:

av Rådlös
Ett tillägg och en kommentar till rubriken i din fråga: Hur mycket HK tappar en bil med åren? Det beror i första hand på den service och vård som den har fått. Olje- och filterbyten t.ex, har en stor inverkan här. Men även andra underhållsåtgärder betalar sig med bilens livslängd.
Låt mig berätta en sann historia ur livet. För många år sedan köpte jag en begagnad bil av en dåtida jobbarkompis. Det var en Peugeot 404 bensin. Årsmodell 1967 eller 68? Jag minns inte exakt. Den hade gått omkring 16 000 mil, vilket var ganska mycket på den här tiden. Vanligtvis hade dom flesta "svenssonbilar" gjort sitt efter ca 10 000 mil. Vägmätarna t.ex gick aldrig högre än till 10 000 mil. Sedan började dom om från noll om man körde vidare.
Hursomhelst, jag köpte den här bilen och använde den dagligen. På den här tiden 70-talet kollade man väldigt ofta oljestickan i samband med att man tankade. Det bara var så! Tidigare hade bensinstationspersonalen gjort det som kundservice, men alla ville ha mer på pluskontot av intjänade pengar, så bilägarna fick göra detta själv på senare tid. Även jag. Jag kollade ofta, men det märkliga var att det var alltid samma nivå på oljestickan. Den drog ingen olja trots sina 16 000 mil. Jag frågade då min jobbarkompis om det var något fel eller något annat konstigt, "den drar ju ingen olja!" Nej, jag vet det sa han. Men det ville jag inte säga i förväg med risken att inte bli trodd. Sa han.
Så här låg det till: Han hade tidigare jobbat på en mekanisk verkstad som gjorde rätt mycket jobb med omborrningar och renoveringar på bilmotorer. (Eftersom bilarna bara hade en beräknad livslängd på 10 000 mil så fanns det en marknad för sådana jobb) På den här firman där han då jobbade hade han fått personalrabatt på motorolja och oljefilter. Han kunde alltså kosta på sig att byta olja och filter nästan överdrivet ofta. Och det gjorde han också. Det resulterade i att motorn inte drog någon olja när den enligt samtida statistik och erfarenheter egentligen borde ha tjänat ut. Så täta oljebyten och service förlänger bilens livslängd. Och naturligtvis, tvärtom förkortar bilens livslängd markant. Och det som är "bortslitet" blir ju väldigt svårt eller kostsamt att ersätta. Det kostar mer än täta oljebyten.
Det var rosten som tog den bilen. Inte någon sliten motor.

Jag vill också förklara ordet personalrabatt, som jag nämner i texten. Det var vanligt vid den här tiden att om man jobbade i någon firma eller företag som bedrev handel med någon vara, så kunde man som anställd ibland få köpa den varan eller något inom samma affärsområde, till ett ofta mycket fördelaktigt pris. Hade man tur så handlade firman där man var anställd med t.ex kapitalvaror, radio och teve, vitvaror, livsmedel. Eller motorolja.
Detta är skattepliktigt i dag, det räknas som en löneförmån. Så det lönar sig inte om man inte fuskar eller myglar till det. Inte helt enkelt eftersom firman som man jobbar på måste ta upp det i sin redovisning. Om det handlar om stora summor så syns det ju på ena eller andra sättet vid budgetredovisning.

Har en v70. Ja alla P2 är väl lika. Fund[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]