Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj.
Det har börjat ganska nyligt och nu låter det rejält från framvagnen (eller någonstans underifrån i alla fall) när man närmar sig en korsning och släpper gasen och hastigheten minskar.
Det 'skrapar' eller 'låter' i takt med att däcken snurrar.
Ingen skillnad om jag lägger i N på automatlådan. Har testat att svänga fram och tillbaka för att se om det är ett hjullager men jag kan inte höra något speciellt. Bilen är en XC70 2003 2,5 T med automatlåda som har rullat 23.000 mil.
Tänkte in på en GDS mack för att se om man kan hitta något men har ni några 'best of' för missljud vid motorbroms ?
mvh
/Håkan
Bara vid motorbroms?
Inget vid frirullande eller acceleration?

Skrapande kan komma från växellåda, bromsar, bromssköld mot skivan, hjullager, stödager för höger drivaxel.

Samt i AWD fallen:
Stödlager på kardanaxeln. (vad jag gissar på i detta fallet)
Drivknut på kardanaxeln.
Vinkelväxeln. (Nr2 som jag gissar på)
Bakaxeln.
Tackar.. även om det var en diger lista :-)
Jag ska se om jag lyckas lura ut vad det är.
Det har regnat och det ökade rejält nu efter att jag har kört genom slasket, så något slags lager verkar det ju vara.
Frekvensen på 'skrapet' varierar med farten och låter ungefär som samma frekvens som hjulen snurrar om jag får gissa. Men det är ju svårt att höra exakt
Inget ljud vid acceleration, men vid frirullande (alltså om jag lägger växeln i N när den rullar), samma som när man bara släpper gasen. En automatlåda motorbromsar ju inte så värst mycket ändå.
Halloj.
Nu tror jag att jag vet vad det är hoppas jag.
Det sitter ett lager på höger drivaxeln fram som låter såhär när man har hissat bilen och gnuggar däcket fram-och-tillbaka:
https://youtu.be/xzml244Pa0U
Det där kan ju inte vara normalt och troligen orsaken va ?
MickeM skrev ju "Skrapande kan komma från växellåda, bromsar, bromssköld mot skivan, hjullager, stödager för höger drivaxel."
Kan någon mer erfaren mekaniker bara slänga ett getöra på filmen vore jag väldigt tacksam :-)
mvh
/Håkan
Jag listade alla ev ljudkällor jag kunde komma på, eftersom du inte har något modelltypiskt ljud.
Det är sannolikt också anledningen till att ingen annan gett ytterligare svar.

Är det stödlagret, hjullagret eller är det bromsen som gnisslar?

Är det glapp i stödlagret eller drivknuten?
Ett axiellt glapp i själva drivaxel utanför inre knuten om ca 1-1,5mm är normalt, men den ska vara stum radiellt och inget glapp vrid-vrid..

Gnisslet är naturligtvis inte normalt, men ljudkällan är frågan....

"Knockandet" är nog normalt transmitionsglapp.

Stödlagret på drivaxeln brukar föra missljud om den är kass.
Lite ovanligt att det bara låter vid motorbroms, men visst....
MickeM skrev: sön 06 maj 2018, 09:38 Gnisslet är naturligtvis inte normalt, men ljudkällan är frågan....
Helt klart är det från lagret som sitter på axeln som går in i växellådan.
Ska ta bort platskåpan under och lyssna med en mejsel mot men jag är rätt säker.
Lagret ska givetvis inte gnissla alls, så du är nått på spåren....

Enklast är att att du byter drivaxeln komplett.
Det stödlagret byter man inte själv, om man inte har en välutrustad verkstad.
Lämna in och få gjort, är nog inte mycket billigare än komplett eftermarknadsaxel.

Drivaxel byte klarar du med normala garagevektyg.
Om bilen lutar, rinner ingen växellådsolja ut.
Momentnyckel krävs till centrumskruven. Sen ska den dras 90*, men det kan man syfta enkelt. (1/4 varv...) och det är tillräckligt bra.
Vridvinkelmätare behövs alltså inte för detta.

Se till så inte inre knuten ramlar isär. Dvs dras isär för långt.
Den har en glidmån om flera cm för att kunna bli längre/kortare, men för långt så... plopp.
Nu har automaterna en enklare inre knut än manuella, men du vill inte plocka ihop den ändå.

(Det sitter INGEN spärr/låsning för att dra isär inre knuten, så du får tänka på hur du drar i/ bär/lägger den.)
Alltså.. i takt med stigande ålder så kanske man ska hålla sig till nya bilar med full garanti så man slipper skruva på egen hand. Alls.
Lagret är nog inte i skick som nytt, det knastrar och gnisslar lite när man lyssnar med en mejsel, men det var faktiskt inte det som orsakade gnisslet vid retardation. Det var den där klåparen som bytte till sommardäck för 2 veckor sedan som inte hade dragit åt alla hjulbultar.
Vem klåparen var? <suck> .. jag får svårt att skylla ifrån mig :-D :-D
Jaja.. man får ju vara glad åt att det inte hände nåt värre !

Åtgärd: Åtdragning hjulbultar - provkörning ok.

Tack för hjälpen ändå Micke!

/Håkan
Hjulbyte somnar/vinter får du allt göra på spiller ny bil också.
Slarv med hjulskruvar är vanligare när firmor byter hjul faktiskt.

Annars var det ju enkelt fel.
Ljudet från lagret skall nog hållas under uppsikt ändå.
Fään alltså. Upplever samma ljud. Gick nyss och fick dra åt hjulbultar efter däckverkstad. Höger fram gjorde ingen bult något motstånd när jag börja dra åt. Provkör imorgon...

Edit. Ljudet har försvunnit.

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]

Stefans 968

"Behöver" du navigation och vill ha[…]

740 lambda

ajjemän får kika det ikväll, Tack […]