Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag fyllde tanken igår och var lite aggressiv med att toppa till full tank. Då börjar det droppa bakom höger bakhjul, där tankslangen går in. Jag hoppas då att det är överfyllningsventilen som har löst ut, och inte att det är läck i själva slangen. Någon som har varit med om detta? Dagen efter och efter lite körning så droppar det inte mer. Jag upplever dock att pistolen slår av ofta när man fyller, verkar som påfyllningsröret i denna Volvomodell är extra känsligt, eller om det är nåt fel med påfyllnadsslangen?
Bensinen har lägre temp i marken än utomhustempen på sommaren, så när du toppfyller och bensinen värms upp ökar volymen och bensinen läcker ut.

Om munstycket slår ifrån oavsett var du tankar kan det vara något som hindrar flödet i påfyllnadsröret.

Vissa mackar/företag krånglar för mig med när jag fyller oavsett bil.
Överfyllningsslangen sitter bakom höger bakhjul på de flesta Volvosar så du har troligen helt enkelt fyllt på för mycket. Att munstycken slår ifrån tycker jag verkar vara ett ökande problem, men vet inte om det alltid beror på bilarna, snarare på slitna pumphandtag. Jag tankar en hel del demobilar ganska regelbundet och tycker mig se ett mönster..

/Thomas
Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]

webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]