Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Syrebrist
Hej!

Bilen har senaste tiden börjat larma för låg olja, fast det egentligen inte är så lågt, den ligger i mitten av stickan, men för att bli av med varningen (har läst att 2,5 ft) varnar väldigt tidigt och är känslig. Tänkte slå i 2 dl, beställde olja på nätet

Castrol edge 0w-30, fick hem den idag och började läsa på baksidan där den rekommenderar flera bilar men volvo står inte med. Står även på baksidan Castrol edge 0w-30 C3, som jag förstått är fel klassificering. Att jag behöver den som heter Castrol Edge 0w-30 A5/B5.

Ska ja skicka tillbaka C3 och beställa rätt? A5/B5 irriterande att flaskorna i princip är identiska.

Tack för hjälpen!
av Kimmen90
Spelar ingen roll med den lilla mängden. Kör på den du.
Ett krav är att oljor skall gå att blanda. Och den lilla mängd på 2 dl gör inte att egenskaperna hos a5/b5 försvinner.
av Yaniz
Som föregående skrev 2dl gör ingen nämnbar skillnad. Inget att oroa sig för.
av Rådlös
Jag kan tillägga, har själv en V70 2.0F -08, att när man söker på oljetyper så tänker man sig att man måste skriva att man har en F-motor. (E85-motor) Men det är inte alltid man får svar då. Det är ju så här att motorn är en FlexiFuel, den kan alltså gå på enbart bensin eller enbart E85 och en valfri blandning däremellan. Därför hittar man den rekommenderade oljan bland bensinmotorerna. Många E85-motorer finns ju i två versioner och då är det uppgifterna för bensin som ofta är utgångsläget. Det vore ju stolligt om man skulle behöva byta olja bara för att man byter bränsle. Då blir det ju ingen FlexiFuel längre.

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]